Thalys presenteert positieve groei en nieuw interieur
De Thalys die Nederland met België en Frankrijk verbindt, kondigt voor 2019 naast drie nieuwe bestemmingen ook een volledig vernieuwd design van de treinstellen aan. Hiermee wil de internationale vervoerder zich voorbereiden op de toekomst. Ook heeft zij positieve cijfers gepresenteerd.
Het aanbod, dat begin dit jaar werd herzien, zal in september tevens verder uitgroeien met de komst van een nieuw vrijetijdsaanbod "Premium Mini". Agnès Ogier, CEO van Thalys, licht de nieuwe projecten die uit moeten groeien tot een 'ambitieus businessplan, toe: "We streven ernaar om als bedrijf zowel digitaal sterk te staan als om een 100 % Europese cultuur te bestendigen. Het sleutelwoord is ambitie, met het oog op een internationale mobiliteit die steeds toegankelijker én duurzamer wordt voor iedereen."
Groene cijfers
Het eerste kwartaal was zeer positief voor Thalys (reizigersaantal +8,8 %) en benadrukt de structurele dynamiek waardoor het spoorwegbedrijf het eerste halfjaar in het groen kunnen kan afsluiten (reizigers +4,7 %, omzet +2,8 %, voorspelling eind juni), ondanks de spoorstakingen in Frankrijk (-20 % onderhoudscapaciteit, -8 % reizigersaantal) in het tweede kwartaal. De groei is zichtbaar op alle routes. De verbinding Brussel-Parijs kan opnieuw groeicijfers voorleggen (+4,5% in het 1e kwartaal), waarbij het low-budget aanbod Izy haar relevantie bevestigt (+5,9 %). De Nederlandse route, die Nederland met België en Frankrijk verbindt, zet haar vlucht omhoog verder (+16 %). En ook de Duitse route zet haar opmars verder (+8 %).
Uitbreiding met 'Premium Mini'
Deze goede resultaten zijn een teken van de relevantie van het nieuwe aanbod van Thalys, dat in december vorig jaar volledig werd herzien. Behaalde doelstellingen: "Comfort 1" registreerde een groei in verkeer van +12 % (+9 % omzet), wat maakt dat de globale bezettingsgraad verbeterde met 2 procentpunten en wat Thalys toelaat om een groot aantal zetels aan lage prijzen aan te bieden (30 % van de tickets worden aangeboden onder €40). Vanaf september vervoegt “Premium Mini” het tariefgamma, speciaal bedacht voor vrijetijdsreizigers die van alle Premium-diensten willen profiteren, behalve de flexibiliteit. Zo kunnen zij bijvoorbeeld nog steeds genieten van de maaltijden die aan de zitplaats worden geserveerd, maar betalen zij een lagere prijs (-30%). De voorwaarde is dat ze met twee reizen. Andere nieuwe diensten vanaf september: een nieuwe Premium krantenkiosk, maar ook een nieuwe website en een nieuwe Thalys-app met verbeterde functies.
Nieuwe verbindingen
Vanaf april volgend jaar zal de Thalys dankzij twee nieuwe bestemmingen kennen: Roissy-Charles de Gaulle en Marne-la-Vallée, welke in directe verbinding staan met zowel Brussel, Antwerpen, Rotterdam, Schiphol als Amsterdam. Met een optimale trajecttijd (tussen 1.30 uur en 3.40 uur) biedt dit heel wat mogelijkheden voor zowel vrijetijds- als zakenreizigers.
Op lange termijn verwacht Thalys zo’n 300.000 reizigers op deze route. Daarnaast wordt tussen Brussel en Bordeaux in juni 2019 een nieuwe "Zon-Thalys" ingebruik genomen: Vanaf €40 kunnen reizigers elke zaterdag met deze nieuwe zomerse rode treinrit in 4.07 uur reizen tussen deze twee steden.
Vernieuwde treinen
Vanaf de 2e helft van 2019 zal er een frisse wind door de treinstellen gaan waaien, want Axel Enthoven (Yellow Window) heeft samen met het designadvies van de ontwerpster 'matali crasset' de treinstellen volledig heringericht. Met 7 % extra capaciteit zullen deze treinen de ontwikkeling van de Europese mobiliteit kunnen helpen ontwikkelen en een maximaal comfort voor de passagiers kunnen blijven garanderen. Als kers op de taart zullen er plaatsen voor fietsen voorzien worden in de treinstellen. De modernisering zal tot 2022 gaan plaatsvinden. Al eerder werd de Thalys voorzien van een nieuwe livrei an de buitenkant.
Het eerste treinstel in de nieuwe look zal in de herfst van 2019 over het spoor rollen en de stempel dragen van Yellow Window, de Belgische onderneming van Axel Enthoven, die zelf ook al de vorige vernieuwing uit 2009 voor zijn rekening nam. Het hele ontwerpproces werd begeleid door de beroemde Franse designer matali crasset. De vernieuwing gebeurt in het SNCF-technicentrum in Hellemmes en plaatst comfort centraal, meer bepaald door de keuze van de zetels. De kwaliteit van de zitplaats draagt immers sinds haar ontstaan bij tot de sterke reputatie van Thalys.
Een nieuwe wind in het kleurenpalet, de keuze van de materialen, de kwaliteit van vorm en afwerking, het oog voor detail, tal van functionaliteiten en een grote bar: Thalys wil de mooiste rode trein op aarde ontwerpen en doet daarvoor een beroep op de allergrootste namen uit de internationale designwereld.
Met de gewonnen ruimte is er niet alleen meer plaats voor bagage (15 % extra in Standard) maar ook voor +7 % extra zitplaatsen.
Ook komt er in de vernieuwde treinen en een nieuwe ruimte voor fietsen die niet gedemonteerd zijn. Voorheen was het enkel mogelijk om gedemonteerde fietsen mee te nemen.
De ruimtes zijn ontworpen om zich aan te passen 'aan evoluties in de dienstverlening'. Dit is vooral het geval in de bar-ruimte, met barista's die niet langer achter een gesloten toonbank, maar meer in een open ruimte zullen werken. De nieuwe treinen zullen natuurlijk wifi blijven aanbieden aan iedereen aan boord, maar ook reisinformatie op schermen gaan tonen.
Afbeeldingen: Thalys