NS en DB komen over half jaar met plan voor snellere IC Berlijn
Over een half jaar komen de NS en de Deutsche Bahn met een gezamenlijk plan om de intercity tussen Amsterdam en Berlijn te versnellen. De bedoeling is dat in fases de reistijd tussen beide hoofdsteden verkort zal worden. Eind 2021 moet dit vijf uur zijn, en in 2025 moet dit verlaagd zijn naar vier uur reistijd.
Een snellere reistijd met de trein van Amsterdam naar Berlijn is een langgekoesterde wens van de NS die in vervulling gaat. De plannen zijn de afgelopen weken in een stroomversnelling geraakt toen NS-topman Roger van Boxtel met een eenmalige speciale snelle intercitytrein naar Berlijn afreisde, om tijdens de spoorvakbeurs InnoTrans met Duitse topmensen en afgevaardigden te overleggen over de mogelijkheden voor een snellere verbinding.
Ook staatssecretaris Enak Ferlemann, van het Duitse ministerie van Verkeer, is een voorstander om te investeren in een snellere verbinding. Hij gaat aan de Deutsche Bahn vragen of zij kunnen investeren in nieuw materieel en snellere treinpaden waarin de trein voorrang op andere treinen zal krijgen. Ook de NS heeft onlangs een aanbesteding gedaan voor de bestelling van twaalf nieuwe Siemens Vectron-locmotieven welke in zowel Nederland en Duitsland kunnen rijden. Deze zullen naar verwachting eind 2019 in dienst worden gesteld.
Met de nieuwe locmotieven zal de tussenstop op het grensstations Bad Bentheim aanzienlijk verkort worden doordat er niet meer van locomotief moet worden gewisseld, een gebeurtenis wat ongeveer tien minuten tot een kwartier kan duren.
Een rit tussen Amsterdam en Berlijn duurt nu nog 6 uur en 22 minuten. Over zeven jaar moet dit ongeveer 4 uur zijn.
Archieffoto: Rob Dammers (Flickr; CC)