ProRail gaat deel van onbeveiligde overwegen afsluiten
Topman Pier Eringa van ProRail heeft aangekondigd vaart te willen maken met het afsluiten van de 113 onbewaakte overwegen in Nederland, omdat er geen schot zit in het overleg met de betrokken partijen. De overwegen zouden volgens de spoorbeheerder van betonblokken worden voorzien.
ProRail geeft aan klaar te zijn met het lange wachten. "Op sommige plekken verlopen de gesprekken met bepaalde partijen erg stroef. We vinden samenwerken belangrijk, maar er is te weinig vooruitgang", aldus een woordvoerder.
Eind deze maand sluit ProRail op eigen initiatief een van de overwegen af. Volgende De Telegraaf zou de eerste overweg die op de lijst staat bij Lunteren liggen. Daar zou ook sprake zijn van een beveiligde overweg die daar in de buurt ligt. "Ik sluit niet uit dat er meer zullen volgen", aldus de woordvoerder. Het is onduidelijk om hoeveel overwegen het precies gaat, omdat er in elk geval per situatie gekeken wordt naar de vooruitgang van het betreffende overleg.
Eerder dit jaar gaf ProRail al aan dat ze 33 onveilige overwegen wouden sluiten of aanpassen. De reden van de sluiting komt doordat er steeds meer treinverweer over de sporen rijdt, en dat treinen steeds stiller worden. Onveilige overwegen zouden daarom volgens de spoorbeheerder zorgen voor gevaren. Ook het onderzoeksrapport van de OVV zou de mening van de topman steunen.
Eerste dertig
De dertig gevaarlijkste overwegen zonder bomen en bellen wil ProRail als eerste sluiten, ook als de inspraakprocedures nog niet allemaal zijn afgerond. "We zien vaak dat actiegroepen uit de buurt, boeren of wandel- en fietsverenigingen sluiting van een overweg op het platteland tegenhouden", vertelt een de woordvoerder.
"De meeste onveilige overwegen zijn makkelijk af te sluiten, omdat er bijvoorbeeld 100 meter verderop een bewaakte overweg ligt, of omdat er eenvoudig een fietstunnel onderdoor kan worden aangelegd", zegt de woordvoerder.
Staatssecretaris: "Niet serieus"
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven neemt het plan van de topman, om uit eigen initiatief de onveilige spoorwegovergangen af te sluiten niet serieus. "Het is inmiddels traditie dat de heer Eringa in de aanloop naar een Kamerdebat over spoor met allemaal plannetjes in de media verschijnt", laat ze weten aan de NOS. "Voor iedereen die een serieus plan heeft om de veiligheid op het spoor te verbeteren, staat mijn deur altijd open" vervolgt de bewindsvrouw tegenover de NOS. Het is niet duidelijk of ze gaat ingrijpen, maar aanstaande donderdag vindt er wel een overleg over het spoor plaats in de Tweede Kamer.
Eringa heeft op zijn beurt de reactie van Van Veldhoven "flauw" genoemd. In Spraakmakers op NPO Radio 1 liet hij weten dat hij sinds zijn aantreden erop hamert om alle onbeveiligde overwegen te schrappen. "De staatssecretaris lijkt wat meer geduld te hebben dan ik. Maar ik zal lastig blijven op dit punt."
Een foto van een onbeveiligde overweg over het spoor in Nederland. (Foto: Erik Baas)