Treinverbinding Terneuzen - Gent kansrijk

Een treinverbinding tussen Terneuzen en Gent is kansrijk. Een dergelijke verbinding kan dagelijks 2.000 à 3.000 treinreizigers trekken. Dat blijkt uit twee recente studies uitgevoerd door de ingenieursbureaus GoudappelCoffeng en Mint, meldt dagblad de Provinciale Zeeuwse Courant.

Al met al zou de verbinding goed zijn voor circa 700.000 tot ruim één miljoen reizigers per jaar. Het spoor voor een dergelijke treinverbinding ligt er al deels en wordt nu gebruikt door goederentreinen. De spoorlijn die er al ligt is nog niet compleet. Aan de oostkant van het Kanaal Gent-Terneuzen ontbreekt bijvoorbeeld nog acht kilometer spoor. Het gaat om het stuk vanaf de Axelse Vlakte naar Zelzate. Maar er zijn meer knelpunten. Zo is maar de vraag of de Sluiskilbrug in de toekomst het aantal treinen wel kan verwerken. Ook elders op het traject zijn er capaciteitsproblemen.

Politieke agenda

Door de fusie van de havenbedrijven Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent is de spoorlijn volgens de PZC plots hoog op de agenda in Brussel en Den Haag gekomen. Ook helpt mee dat uit een eerste studie is gebleken dat het doortrekken van de spoorlijn economisch zijn vruchten afwerpt. De Terneuzense burgemeester Jan Lonink hoopt dat de eerste treinen al over een jaar of zes kunnen rijden. "Zeeuws-Vlaanderen is zo goed als afgesloten van openbaar vervoer. Als werknemers en studenten met de trein tussen Terneuzen en Gent kunnen reizen, zou dat een opsteker voor de regio zijn", zegt Lonink tegenover de PZC.

Foto: HandigeHarry (Wikipedia)
Foto: HandigeHarry (Wikipedia)

Bron: Treinreiziger