Treinkaartje in 2019 bijna 5% duurder

In 2019 zullen treinreizigers gemiddeld bijna 5% meer gaan betalen voor een treinkaartje. De oorzaak is een aanpassing in het BTW-stelsel. Hierdoor zal de tariefverhoging fors hoger zijn dan de vorige jaren. Momenteel is de BTW binnen het openbaar vervoer nog 6%, maar het kabinet heeft besloten de lage BTW te verhogen naar 9%.

Elk jaar corrigeert NS de tarieven op basis van de verwachte inflatie en de vergoeding die NS betaalt voor gebruik van het spoor. De gebruiksvergoeding stijgt in 2019 niet. De inflatie met aftrek van het effect van de btw-verhoging komt in 2019 uit op 1,8%, volgens het CBS. Ook de abonnementen zullen vanaf 1 januari 2019 verhoogd worden.

Verschil tweede- en eersteklas

Tweedeklas reizen wordt, in lijn met de inflatie, gemiddeld 1,8% duurder. Daar komt de BTW-verhoging bovenop. NS heeft net als afgelopen jaar besloten geen inflatiecorrectie toe te passen op eersteklas reizen. Hierdoor wordt het prijsverschil tussen tweede- en eersteklas reizen iets kleiner. De inflatie voor de eerste klas zal niet worden aangepast.

De Intercity Direct tussen Breda en Amsterdam blijft NS 40% korting geven op toeslag in de daluren. De reguliere toeslag voor Intercity direct gaat van € 2,40 naar € 2,60. De laatste stijging hiervan was 3 jaar geleden.

Abonnementen

De abonnementen Altijd Vrij en Traject Vrij worden gemiddeld 1,8% duurder plus de BTW-verhoging. De prijzen van de abonnementen Weekend Vrij en Altijd Voordeel 2e klas stijgen € 1,- per maand. De prijs van Dal Vrij 2e klas gaat met € 3,- per maand omhoog en de jaarprijs van Dal Voordeel stijgt met € 2,-. Het oudere Voordeelurenabonnement zal worden verhoogd naar € 67,- per jaar. Met dit abonnement krijg je op werkdagen voortaan ook 40% korting wanneer je voor 6.30 uur incheckt. Een fietskaartje zal € 6,90 gaan kosten, dagkaart Hond wordt € 3,20. Een Kids-vrij ticket blijft verder gratis.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb