Dienstregeling 2019, dit gaat er veranderen...

Met ingang van 9 december zal de nieuwe dienstregeling voor 2019 van start gaan. Deze zal nauwelijks anders zijn dan de huidige dienstregeling.  Welk komen een aantal treinen bij en ook zal de nieuwe SNG Sprinter in gaan stromen. Ook de reisassistentie wordt uitgebreid over meer stations.

Tussen Amsterdam en Rotterdam komt er een trein bij. Tussen Utrecht en Gouda zullen de treinen iets beter gespreid gaan rijden. Verder wordt de Sprinter Den Haag - Utrecht versneld. Vanaf die datum zal ook de nieuwe SNG Sprinter gaan rijden tussen Den Haag en Haarlem. In de loop van 2019 zal deze op meerdere trajecten worden uitgerold.

IC Direct

Vanaf 9 april 2018 werd de Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam eenmaal per uur vervangen door de intercity naar Brussel. Vanaf 9 december 2018, zullen er vijf treinen per uur rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, waarbij er tweemaal per uur een Intercity Direct naar Breda rijdt, eenmaal per uur de Intercity Brussel en nog eens tweemaal per uur een Intercity Direct tot aan Rotterdam. Vier keer per dag zal de Intercity Brussel niet starten in Amsterdam, maar vanuit Den Haag. Op die momenten rijden er dus vier Intercity Direct treinen per uur tussen Amsterdam en Rotterdam.

Ook worden de Intercity Direct stammen verlengd met een extra rijtuig. De capaciteit van deze snelle verbinding stijgt daarmee met bijna 20%.

Intercity Utrecht – Gouda

Tussen Utrecht en Gouda rijden momenteel acht treinen per uur. De ene helft gaat door naar Den Haag en de andere helft rijdt naar Rotterdam. Momenteel treinen rijden nu nog vlak achter elkaar, waardoor de wachttijd tussen twee treinen maximaal 12 minuten bedraagt. In de nieuwe dienstregeling zal de wachttijd verlaagd worden tot 10 minuten.

Sprinter Utrecht – Gouda – Den Haag

De Sprinters op het traject Utrecht - Den Haag zullen tussen Utrecht en Gouda circa 8 à 9 minuten sneller rijden. De langere stops op Woerden en Gouda Goverwelle zal niet meer nodig zijn. Het nieuwe spoor tussen Utrecht en Leidsche Rijn draagt hierbij aan bij. Wel maakt de trein een langere stop in Gouda, zodat er een aansluiting op diverse andere treinen kan worden geboden.

Lansingerland

Tussen Gouda en Den Haa zal het nieuwe OV-knooppunt station Lansingerland-Zoetermeer worden geopend. De Sprinter tussen Gouda en Den Haag zal hier een tussenstop gaan maken. Reizigers kunnen hier snel overstappen op de RandStad Rail. Op een gemiddelde werkdag zullen 2000 à 2500 reizigers van dit station gebruik maken.

Den Haag - Haarlem

De Sprinter tussen Den Haag en Haarlem zal integraal gaan rijden met de nieuwe SNG Sprinters. Momenteel rijdt er sinds 12 november een compositie met twee SNG-treinstellen op dit traject als proef, gemengd tussen SGM en SLT.

Reisassistentie

Met ingang van de nieuwe dienstregeling breidt NS ook de assistentieverlening voor reizigers met een beperking uit met acht extra stations: Akkrum, Olst, Amersfoort Vathorst, Dieren, Ravenstein, Rilland Bath, Hillegom en Wormerveer. De biedt deze dienst dan aan op in totaal 127 treinstations.

Kleinere wijzigingen

  • Rond Schiphol wijzigen de vertrektijden van een aantal treinen met een minuut. Ook de Thalys krijgt in Amsterdam en in Rotterdam gewijzigde vertrektijden, waardoor de reistijd twee minuten langer wordt.
  • De ICE op het traject Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal krijgt te maken met langere en kortse reistijden. De trein in de richting naar Keulen en Frankfurt rijdt in spitsuren 6 minuten korter en in daluren 2 minuten langer.
  • In Dienstregeling 2018 rijdt vijf keer per dag in de daluren de Sprinter Uitgeest-Breukelen niet verder dan Amsterdam Centraal omdat op deze momenten de ICE rijdt. Door de aanpassing van de ICE is in Dienstregeling 2019 deze onderbreking van de Sprinters niet meer nodig. Wel zijn er enkele kleine minutenwijzigingen van verschillende treinen tussen Amsterdam en Utrecht op de momenten dat de ICE rijdt.
  • De Intercity Dordrecht-Breda rijdt alleen nog in de spits één keer per uur in beide richtingen. In de daluren kunnen reizigers gebruik maken van de Sprinter Dordrecht-’s-Hertogenbosch-Arnhem die twee keer per uur rijdt.
  • In de nachten van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag zal NS een extra Intercity Den Haag Centraal – Gouda – Utrecht Centraal gaan rijden. De laatste rechtstreekse trein zal kort na half één uit Den Haag Centraal vertrekken.
  • De EuroBahn-trein op het traject Heerlen - Herzogenrath gaat over naar Arriva, en gaat doorrijden naar Aken. Het is de bedoeling dat deze trein ook door zal rijden naar Luik. Omdat de toelating van de treinen in belgié nog niet rond is, zal dit echter nog niet per 9 december zijn.
  • Thalys zal niet meer twee keer per dag naar Lille rijden. In plaats daarvan zal vanaf april 2019 twee keer per dag een trein in beide richtingen rijden tussen Amsterdam - Paris Charles-de Gaulle Airport en Márne-la-Vallée Chessy, waar Disneyland Parijs ligt. Vanaf dit station zijn ook aansluitingen op andere hogesnelheidstreinen.
  • Naar verwachting zal er in juni 2019 een derde Eurostar bij gaan komen.

Het vervangen van de gele vertrekstaten op Den Haag Centraal. (Foto: NS)
Het vervangen van de gele vertrekstaten op Utrecht Centraal. (Foto: NS)