NS compenseert abonnementshouders IC Direct vanwege vertragingen

De NS compenseert ongeveer 7.000 abonnementshouders van de IC Direct vanwege vanwege de vele vertragingen op de HSL-lijn. De vervoerder betaalt deze reizigers eenmalig 100 euro terug. De compensatie geldt voor treinreizigers die in oktober of later een ruim 600 euro kostend jaarabonnement voor de IC Direct hebben aangeschaft.

De HSL-lijn wordt vaak geplaagd door vertragingen. De oorzaak ligt in een softwarefout van de TRAXX-locomotieven. Wekelijks vallen er tientallen treinen stil op de HSl waarbij er vertraging ontstaat. In sommige gevallen kan de trein na een reset weer verder rijden, maar soms moet de trein worden weggesleept. Hierdoor lopen in de dienstregeling ook andere treinen hinder op, met andere vertragingen tot gevolg.

Leverancier Bombardier claimt dat ze de oorzaak gevonden hebben, maar een definitieve oplossing die eind vorig jaar zou moeten worden geinstalleerd bleek niet te werken. Onduidelijk is waneer de pijnpunten uit het spoor zijn gehaald. Volgens de NS kan het echter nog maanden duren voordat de treinen beter zullen rijden. Alle geïnstalleerde updates die de veiligheid van de locomotieven betreffen, moeten eerst nog goedkeur krijgen van de toezichthouders voordat ze in gebruik mogen worden genomen.

Puncualiteit

De punctualiteit op de HSL lijn is de afgelopen maand gedaald tot 80 procent. Dit ligt onder de minimumnorm van 82,1 procent die het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft bepaald. Die ambitie halen lijkt nu al heel lastig te worden. "Vandaar dat wij als NS de reizigers nu willen compenseren", vertelt een NS-woordvoerder tegenover het AD.

Foto: Rob Dammers
Een IC Direct over het HSL-spoor.
Foto: Rob Dammers