Stadler haalt met langste afstand van waterstoftrein nieuw wereldrecord binnen
Treinbouwer Stadler heeft opnieuw een wereldrecord binnengehaald waarmee ze een vermelding bij het Guinness World Records krijgen. Het gaat om de langste afstand van 2.803 kilometer waarmee een waterstoftrein kunnen rijden zonder tanken of bij te laden. De recordpoging werd gehaald in Amerika waar Stadler ook FLIRT-treinen op de markt heeft gezet.
De wereldrecordreis begon in de avond van 20 maart 2024 waar de FLIRT H2 voor zijn eerste rondjes over de testbaan reed. Het team van ingenieurs van Stadler en ENSCO als eigenaar van het testcircuit bleven in ploegendiensten met het voertuig rijden voor 46 uur waarna het succes werd afgesloten met 2.803 kilometer op één tankvulling. Een eerdere recordpoging vond in 2021 plaats met een FLIKT Akku batterijtrein in Duitsland. Toen werd er een afstand van 224 kilometer gehaald zonder tussentijds op te laden of van spanningsbron te wisselen.
Lees ook de reportage Eerste waterstof Flirt voor Amerika op onze site.
FLIRT H2
Stadler presenteerde de waterstoftrein FLIRT H2 voor het eerst op InnoTrans 2022 in Berlijn. Het ging om het model voor de Amerikaanse vervoersautoriteit SBCTA in Californië. De afgelopen periode is deze trein uitgebreid getest. Eerst vonden de ritten plaats in Zwitserland, waar de trein gebouwd is, en daarna op een speciale testring in Colorado in de Verenigde Staten.
Omdat Stadler bijna klaar was met het testen, wou het bedrijf de betrouwbaarheid en de mogelijkheden van deze innovatieve trein presenteren. Om dit te doen, werd er een poging gedaan om een nieuw record te vestigen voor de actieradius van de waterstoftrein zonder tanken of opladen. De recordpoging vond plaats onder jurering van het Guinness World Records-juryteam
Waterstoftractie door Stadler
Momenteel is de FLIRT H2-waterstoftrein, evenals andere waterstofoplossingen van Stadler goed ontvangen op de markt. Naast een recente bestelling van verdere Flirt H2 voor Californië is Stadler de eerste treinfabrikant ter wereld die dit doet voor op maat gebouwde smalspoor-treinen. De Italiaanse spoorwegmaatschappijen Ferrovie della Calabria (FdC) en ARST beiden een contract getekend waarmee de Zwitserse treinbouwer 15 waterstof-smalspoortreinen aan Italië levert.