Siemens Mobility investeert in uitbreiding van Duitse werkplaats

Siemens Mobility investeert 146 miljoen euro in zijn Rail Service Center in Duitsland. Het gaat om een uitbreiding van de huidige locatie in Dortmund-Eving. De oppervlakte van het onderhoudscentrum wordt ruim verdubbeld.

Dit jaar moet de bouw van een een nieuwe grote extra werkplaats voor onderhoud aan railvoerruigen tot maximaal 400 meter gaan starten. Deze zal uiteidnelijk ook een magazijn, kantoren en losse werkplaatsen bevatten. Het geheel zal in 2026 opgeleverd worden.

De huidige werkplaats is sinds 2018 in bedrijf. Hier worden onder meer de Siemens Desiro's dubbeldekkers van de Duitse vervoerder RRX onderhouden. Na de verbouwing zal er ook ruimte komen om andere treinstellen hier te onderhouden. Ook zal het aantal medewerkers oplopen tot maximaal 250

Digitaal aangestuurd onderhoud

Alle onderhoudsprocessen in hde werkplaats worden digitaal aangestuurd. Medewerkers ontvangen via tablets hun informatie en alle werkinstructies die ze nodig hebben voor onderhoud en reparaties. Als onderdeel van deze digitale manier van werken worden continu statusgegevens van de treinen naar het digitale platform Railigent X gestuurd. Deze zorgt ervoor dat de benodigde gegevens bij de monteur binnenkomen. Ook kan er met deze digitale informatie preventief onderhoud worden uitgevoerd om toekomstige storingen te voorkomen. Op deze manier worden treinstellen korter uit de dienstregeling onttrokken en zijn ze dus vaker en sneller weer inzetbaar.

De werkplaats in Dortmund beschikt over de meest moderne test- en onderhoudsfaciliteiten zoals een extern reinigingssysteem, een kuilwielenbank om wielen te slijpen, en een wielsteldiagnosesysteem die verbonden is aan het Railigent X onderhoudssysteem. Daarnaast is er de beschikking over een geavanceerde 3D-printer om kunststof reserveonderdelen snel en direct ter plaatse te produceren.