Niederbarnimer Eisenbahn doet order voor waterstof-versie van Siemens Mireo
De Duitse Niederbarnimer Eisenbahn heeft een order voor Siemens Mobility bevestigd voor de levering en het onderhoud van zeven twee-delige Mireo Plus H waterstoftreinen voor gebruik op de Heidekrautbahn-dienst RB27 vanaf december 2024.
De treinen zullen rijden op het huidige Y-vormige Heidekrautbahn-netwerk en op het traject tussen Basdorf en Wilhelmsruh dat in 2024 heropend wordt. Al eerder deed de vervoerder al een aanschaf bij Siemens voor batterijtreinen voor een groter deel van hun netwerk.
Het gebruik van waterstoftreinen maakt deel uit van een proefproject dat wordt gefinancierd door de federale overheid en de deelstaten Berlijn en Brandenburg. Dit heeft tot doel een duurzaam regionaal waterstofecosysteem tot stand te brengen, inclusief een hybride elektriciteitscentrale en een opslagsysteem.
Emissie-vrij
De aandrijving is ontworpen om emissievrij te werken op niet-geëlektrificeerde routes en hebben een aandrijfsysteem van 1,7 MW dat een brandstofcel en een lithium-ionbatterij combineert. Dit zorgt voor een acceleratie van 1,1 meter per seconde en een maximumsnelheid van 160 km/u. Het tanken van de waterstof zal 15 minuten duren.
De trein zal gelijkvloers zijn en wordt voorzien zijn van wifi, realtime passagiersinformatie, een gezinsruimte en twee multifunctionele ruimtes voor rolstoelen, kinderwagens en maximaal 12 fietsen.
"Onze Mireo Plus H is een waterstoftrein van de volgende generatie die innovatie combineert met duurzaamheid", zei Michael Peter, CEO van Siemens Mobility op 27 juni. zal nieuwe normen stellen in emissievrij personenvervoer.'
De treinen zullen uitsluitend gebruik maken van ‘groene’ waterstof, waarbij de overstap van diesel naar verwachting de jaarlijkse CO2-uitstoot met ongeveer 3 000 ton zal verminderen en 1,1 miljoen liter diesel zal besparen.
Contract
Het contract tussen de Duitse Niederbarnimer Eisenbahn en Siemens omvat een service- en reserveonderdelenovereenkomst die voor 10 jaar geldt. Siemens Mobility moet zorgen voor de beschikbaarheid van de treinen gedurende de hele looptijd en alle onderhoud, service en reparaties uitvoeren, evenals continue ontwikkeling en aanpassing aan klantspecifieke behoeften. Er is niet bekend gemaakt hoeveel er gemoeid is met de aanschaf van de treinstellen en de bijbehorende dienstverlening.