De SNG Sprinter in beeld

Op maandag 12 november reed de eerste SNG Sprinter tussen Den Haag en Haarlem zijn proefritten met reizigers. Op dit traject rijdt tijdens deze testperiode een enkele compositie van twee nieuwe Sprinters heen en weer. Nu we de afgelopen periode een kijkje hebben genomen in de fabriek, wordt het nu tijd om de trein tijdens zijn ritten te bekijken.

Tussen Den Haag en Haarlem reden tijdens ons bezoek de frisse nieuwe treinstellen 2711 en 2315 in een samenstelling de proefritten met passagiers. Tijdens deze ritten waren enkele monteurs van treinbouwer CAF aanwezig voor enkele metingen tijdens de rit.

Voor vaste reizigers op het traject kwam de nieuwe trein als een verrassing, maar onder de hobbyisten was het al bekend dat de SNG eindelijk publiekelijk te bezichten zou zijn. Ook wij hebben een kijkje genomen in de trein, en hebben daarbij een mooie fotoreportage gemaakt.

Indeling van de trein

De trein is opgebouwd als een driedelig of een vierdelig stel, welke door drie soorten rijtuigen samengesteld worden. Dit betreft de kopbak, een rijtuig, en een rijtuig met toilet. De kopbakken van de trein verschillen per serie van de trein. De driedelige serie heeft aan de kant van de machinistencabine een eerste klas coupé of een tweede klas coupé, bij de vierdelige serie is dit aan beide kanten een eerste klas coupé. In deze coupé is er een deur die naar de machinistencabine leidt, deze is voorzien van een oplichtend bord die aangeeft of de cabine bezet is, en moet voorkomen dat de vluchtroute voor de machinist geblokkeerd wordt, mocht er een incident plaatsvinden.

De ruimte in de eerste klas is herkenbaar door de rode stoelen en een draaideur die de toegang biedt. Aan de andere zijde van het balkon in dit rijtuig bevinden zich de blauwe tweede klas stoelen.

Onder de kopbakken zit een motordraaistel. Omdat deze veel hoogte onder de trein inneemt, en omdat de trein lagevloers is, zijn de zitplaatsen in de kopbak en bij de bakovergang grotendeels hoger dan de overige zitplaatsen. Aan weerszijden van elke bakovergang bevindt zich een jacobsdraaistel, welke je vaak bij lagevloers lightrail-treinen ziet. Hier rusten beide delen van de twee aansluitende rijtuigen op.

De tussenrijtuigen van de trein zijn afwisselend. In de driedelige serie is dit een rijtuig met tweede klas zitplaatsen en een toilet. In de vierdelige variant zijn dit twee rijtuigen met én zonder een toilet. De rijtuigen met een toilet zijn tevens voorzien van plekken voor rolstoelen welke ook voorzien is van een 'Call-for-Aid' knop voor hulp.

Interieur

Het interieur in de trein lijkt behoorlijk op die van de Flirt, maar oogt net wat luxer. De trein is voorzien van rode en blauwe stoelen voor de eerste en tweede klas. Onder de bagegerekken is een moioe blauwe sierverlichting anagebracht welke een warme blauwe kleur uitstraalt.

Een Intelligent Light System regelt de middenpadverlichting en de balkonverlichting. Deze verlichting is wit, de kleur is in de morgen wat kouder en dus blauwer. In de avond straalt deze wat roder en dus warmer, gedurende de dag verandert deze ‘kleurtemperatuur’ dus. Daarnaast zal de verlichting feller branden als het buiten donker is en minder fel als het buiten licht is. Bij een stop op het station licht de balkonverlichting wat feller op.

Op de wanden in de trein is kleurrijke kunst van Mondriaan te zien. Dit is ook zichtbaar op en in het toilet. Alle zitplaatsen zijn voorzien van een stopcontact en een USB-aansluiting om een tablet of laptop op te laden. Een serie camera's in aan het plafond in de trein waakt oer de veiligheid. Zodra iemand alarm slaat met behulp van de 'Call-for-aid' knoppen kan de machinist op zijn scherm direct meekijken naar de situatie in de trein. Op de balkons zijn klapstoelen te vinden, en in de doorgang bij de toilet zijn er sta-zit leuningen te vinden, die ook door sommige mensen 'stit's' genoemd worden.

Op de balkons van de trein vinden de afvalbakken, waar het afval gescheiden in kan worden gezameld. Dit is niet heel nieuw mee, en hebben wel al eerder in de Flirt-trein gezien. Ook vinden we in de trein reisinformatieschermen die de reisinformatie aangeven. Dit wisselt zich af met informatie over werkzaamheden, de binnen- en buitentemperatuur, en een routekaart die laat zien waar de trein rijdt. Dit is een mooie nieuwe innovatie die we graag in de andere treinen terug hopen te zien.

De deuren van de trein zijn voorzien van schuiftreden bij de instap. De schuifplanken bij het tussenrijtuig waar rolstoelen en kinderwagens een vaste plaats hebben schuiven bovendien verder uit tot aan de perronrand. Dit maakt het instappen voor hen gemakkelijker. Ook is er plaats voor fietsen, en zijn er op deze plaatsen ook klapstoelen, mochten er geen fietsen meereizen.

Fotoreportage


De SNG die op Haarlem is aangekomen en klaar staat om te keren. Inmiddels geeft het bestemmingsbord Den haag Centraal als nieuwe bestemming aan. Deze bestemming wordt automatisch aangepast, maar kan ook handmatig worden ingesteld door de machinist uit een lijst van bestaande stations. Opmerkelijk is dat er ook enkele niet-NS stations mogelijk te zijn in te stellen.


De twee SNG-treinstellen 2711 en 2315 met elkaar verbonden.


De instaptrede van de multifunctionele coupé waar de toilet aanwezig is en waar de rolstoelen in kunnen stappen. We zien dat deze instaptrede tot aan de perronrand reikt.


De deur is ook ook aangepast ana de witte wanden van het interieur. De metalen plaat bevat het slot waarmee de conducteur de trein kan 'sleutelen' zodat deze kan vertrekken. Ook een noodrem is hierbij aanwezig.


De stoelen in de tweede klas zijn blauw van kleur. Hierbij is duidelijk te zien dat bij de bakovergang de stoielen hoger zijn geplaatst vanwege het jacobsdraaistel wat onder de trein is geplaatst.


De stoelen in de eerste klas zijn rood van kleur.


Een telefoon of laptop opladen? Dat kan eenvoudig met een stopcontact of USB-aansluiting die onder alle stoelpartijen verwerkt zijn. Deze zijn zowel in de eerste als de tweede klas te vinden.


De randen van de plafond zijn voorzien van mooie warme blauwe interieurverlichting. Ook is er veel ruimte voor bagage en zijn er nood-ventilatieramen aangebracht die door personeel van de trein open kan worden geklapt voor het geval dat het klimaatsysteem uitvalt.


De reisinformatieschermen geven duidelijk aan wat de eerstvolgende stations zijn. Dit wisselt zich af met andere reisinformatie, een routekaartje met de locatie en de temperatuursinformatie van zowel binnen als buiten de trein.


De toilet is ook voorzien van Hollandse stijl. Deze ruimte is tevens ook geschikt voor mindervaliden. De deur opent met een druk op de knop automatisch.


Op deze plaats kunnen fietsen worden geplaatst.. Dit is ook duidelijk op de vloer aangegeven. Anders kan er gebruik wordt gemaakt van paarse klapstoelen.


Deze foto is eerder geschoten tijdens een bezoek aan de werkplaats. Dit is het balkon waar plaats is voor rolstoelen en waar ook een rolstoelvriendelijk toilet te vinden is. De instaptreden bij de deuren van dit rijtuig schuiven verder uit dan die van de andere rijtuigen..


De cabine voor de machinist is ergenomisch ingericht en qua indeling vrijwel gelijk die die van de SLT. Voor de machinist zijn er drie schermen voor reisinformatie, camerabewaking, snelheid en treindiagnose. De besturing is zeer simpel te noemen met een enkele pook voor remmen en tractie geven. 


Hier nog een aanblik van de treinstellen aan de overzijde van het spoor op Haarlem.

Copyright: Treinenweb

De volgende keer

De volgende keer duiken we in de toelating van de trein, en de testritten die er hierbij plaatsvinden. Ook vertellen we over de overbrengingen naar Nederland, de testbaan van Velim en de klimaatkamer van Wenen.

Lees ook: