Verslag Railparade '175 jaar spoor' in Amersfoort
Vanaf donderdag 16 t/m dinsdag 21 oktober 2014 vond de RailParade plaats in Amersfoort, ter ere van het '175 jaar spoor'-jubileum. Op dit groots opgezette evenement was veel spoorwegmaterieel te zien en waren er diverse activiteiten te doen evenals diverse demonstraties die men er kon bewonderen.
De parade was georganiseerd door de Nederlandse Spoorwegen en meer dan 60 partners en vond plaats tijdens de herfstvakantie. De opkomt was succesvol te noemen met in totaal meer dan 42.000 bezoekers. De entree was € 10,- waarbij de nadruk tijdens de verkoop werd gelegd op een e-ticket, om lange rijen bij de kassa te voorkomen. Het evenemententerrein vond plaats rondom de oude een voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort, aan de kant van het Mondriaanplein van het station in Amersfoort, op een loopafstand van ongeveer 4 minuten vanaf het Centraal Station van Amersfoort.
Indeling
Het terrein is ruim ingedeeld, en er bevonden diverse grote en kleine loodsen waar van alles te zien was. De eerste kleinere loods op het terrein is eigendom van evenementenhal De Rijtuigenloods van Herik Rail. Deze was ingericht met diverse standjes en enkele rijtuigen die zij in eigen beheer hebben.
Langs deze loods liep een laantje waarlangs parallel een smalspoor aangelegd was waarover de stoomlocomotief van Stoomtrein Valkenburg heen en weer pendelde met een ritje van een paar honderd meter. Deze kwam aan in het centrum van het evenemententerrein waar een groot reuzenrad geplaatst was, evenals een publiekstribune voor de Spoorparade die elke dag drie keer werd opgevoerd met divers nostalgisch stoom- en dieselmaterieel welke de revue passeerde. Tijdens deze show werd uitleg werd gegeven over de voorbij rijdende treinen, zodat iedereen niet alleen van de treinen konden genieten maar ook van de geschiedenis die erachter zit.
In de grote loods stond divers materieel opgesteld evenals standjes en een eetgelegenheid van La Place, welke we kennen van warenhuis Vroom en Dreesman. Achter deze loods bevond zich nog een groot tijdelijk aangelegd perron waar divers materieel te vinden was, waaronder hedendaags materieel, een meet-trein, een autowagon en een oude Hondekoptrein.
Gelegen naast de grote loods bevond zich een kleiner zaaltje waarin diverse Marklin-modelspoor-materieel te vinden was, met als pronkstuk de nieuwe Marklin-locomotief.
Rijtuigenloods
In de loods van de Rijtuigenloods bevonden zich voornamelijk diverse standjes van diverse spoor-gerelateerde organisaties, en werden enkele filmpjes afgespeeld met betrekking tot de geschiedenis van het Nederlandse spoor. Ook vonden er demonstraties plaats van enkel spoorgerelateerde bedrijven, en stond het bedrijf Dual Inventure Railsolutions er met een demonstratie van een nieuwe spoorbeveiliging die gebruik kan worden bij het stremmen van een baanvak tijdens werkzaamheden. Via een tablet of telefoon kan dan een heel traject worden afgesloten ten behoeve van de veiligheid.
Ook waren er demonstraties van de nieuwe 3D-bril 'Occulus rift' te zien, waarmee men onder andere een virtuele wereld van een station kon zien, waarmee je door het bewegen van je hoofd een ultieme ervaring kon beleven om virtueel rond te kijken in deze wereld.
Ook was er ook een simulator opgesteld met een Rail Driver besturingspaneel, die de beleving om een virtuele trein te besturen nog realistischer maakt met schakelknoppen en hendels in plaats van de toetsen op een toetsenbord.
Verder was er ook een modelspoorbaan aanwezig met daarop diverse modeltreinen die met de computer (via de 'Koploper'-software) werden bediend.
Ook een spectaculair hoogtepunt wat 'in the picture' stond was een nieuw horloge van LG die de voorzieningen van een Smartphone heeft. Met deze high-tech SwartWatch werd een demonstratie getoond om via het apparaatje om je pols je treinroute ermee te plannen. Het vernuftige apparaat staat in contact met de smartphone waar hij de vertrekstations en bestemmingen mee synchroniseert. Je kan met deze kleine 'app' enkel een standaard vertrekstation en bestemming instellen, en zelfs de echte stationsklok zit erin.
Grote plein
Op het grote plein stond een reusachtig reuzenrad opgesteld waarin de bezoekers een kijkje konden nemen op grote hoogte over het reusachtige emplacement van Amersfoort dat een ontelbaar aantal sporen kent, waar vroeger en nu vele treinen werden gerangeerd. Een mock-up van de ICE-trein stond hier ook opgesteld omdat deze trein een onderdeel is van NS International, en stonden er hier en daar enkele eet-kraampjes, van voornamelijk La Place.
Spoorparade
Het hoofdstuk van het gehele SpoorParade-evenement was de parade zelf. Tijdens deze parade werden er drie maal per dag elf locomotieven en treinen voor het publiek vertoond, dee werden door de Spoorburgemeester van deze dag gepresenteerd. De treinen die de revue passeerden waren de:
Sik 122, LocoMotor 204, War Department locomotief 33, de Blauwe Engel, Locomotor 243, diesellocomotief 2205, kraansik 252, stoomlocomotief Bello, stoomlocomotief Kikker, diesellocomotief 451 en stoomlocomotief 4389.
Foto: NS
In een verdere reportage zullen we meer op de treinenparade ingaan.
Grote loods
In de grote loods was het spektakel een stuk groter, zo stonden hier een aantal treinen opgesteld, waaronder een enkele kopbak van een VIRM-dubbeldekker die te bezichtigen was. Hier werd een video vertoond van de werkzaamheden bij NedTrain. Ook stond er een 1700-locomotief ter bezichtiging en was de Kameel (NS 20) in volle glorie te wondere van zowel binnen als buiten. De witte Mat'34 27 van het Spoorwegmuseum, en ook stond V&D's La Place hier ook met een enorme stand voor eten en drinken. Voor wie het theater-schouwspel tijdens het '175-jaar spoor' evenement in Amsterdam gemist heeft, werd deze ook achtereenvolgens gedraaid in de ruime loods in een theateropstelling.
Hier en daar stonden ook weer enkele kraampjes en tafels met modelsporen. Voor de mensen die even wouden uitrusten stonden er centraal in de grote hal enkele zetels die men in de trein vindt. Hierbij waren er twee nieuwe te bewonderen, een nieuwe type bank voor in de VIRM 2/3-serie dubbeldekstreinen, waarbij er nu net als in de ICM gebruik wordt gemaakt van kunstleer, en ook een nieuw type bank welke voor de tussentijdse tweede modernisering plaats zal vinden van de ICR-rijtuigen. Deze zullen begin volgend jaar een restyling krijgen en geschikt worden gemaakt voor het rijden op het HSL-spoor.
Achterste sporen
Achter de grote loods waren drietal perrons ingericht waar men diverse treinen kon bewonderen. Zo was de nieuwste Traxx-locomotief van de NS te bewonderen die door Bombardier gebouwd is, en was ook de DDZ-trein te bezichtigen. Verder stonden de Hondekop 766 ook weer volledig aan elkaar gekoppeld aan het perron. Deze historische trein wordt op dit moment door de stichting Hondekop voorzien van een totale revisie van het stel zodat deze weer lange tijd ertegenaan kan gaan, deze revisie loopt inmiddels op zijn eind waarbij de trein nu in een groen jasje in mei weer de baan op zal kunnen, na een revisie van ruim twee jaar.
Ook waren er diverse treinen en rijtuigen te zien die gebruikt worden bij de aanleg en controle van het spoor. De mobiele werktent van Strukton was er te bezichtigen evenals een speciaal meetrijtuig van voormalig bedrijf CTO. Dit rijtuig zal door de TU Delft volgend jaar op het spoor gaan rijden om toestand van het spoor te controleren met geluidsgolven en trillingen.
Verder was op het laatste spoor een autotrein be bewonderen, met daar voor de nieuw beschilderde 1200-loc in een heus Marklin-jasje, en een Arriva-GTW-trein van de Vechtendallijn tussen Zwolle en Emmen, deze trein heeft er alleen in het weekend gestaan.
Kleine loods
In een kleine loods die naast de grote loods lag was een demonstratie-plek ingericht voor modeltreinfabrikant Marklin. Hier waren enkele demonstratiebanen te zien in verschillende landschappen, en ook het nieuwe pronkstuk van Marklin van de 1252-locomotief was hier te bewonderen in het klein. Verder was hier ook advies te vragen aan Marklin-medewerkers en kon men doorlezen in diverse catalogussen van de modeltrein fabrikant.
Treinritten
Een spoorparade-evenement is natuurlijk niet compleet als er geen rondritten met een trein zouden zijn. De enige rondrit die ik gemaakt had was een pendelrit met een smalspoorlocomotiefje. Maar zo reed de ZLSM ook vele malen per dag heen en weer met hun stoomtrein, en reed het Spoorwegmuseum ook enige malen per dag met de dieseltrein Plan U 114 over de Pon-spoorlijn van Amersfoort richting de hofleverancier van Nederland voor dure automerken, zoals Audi's en Volkswagens.
Eindwoord
Ikzelf vond de 10 euro voor het e-ticket om toegang te te krijgen tot de parade niet veel geld. Wat ik ervoor terug zag was een ruim opgezette parade met een heus reuzenrad, diverse treinen, goede eetgelegenheden van V&D's La Place in plaats van enkele frietkraampjes die je vaker op evenementen ziet en een groot terrein. Ik moet zeggen dat een dag te kort was om alles te doen, omdat er ook enkele pendeltrein reden waaronder over de Ponlijn.
Als ik een dag langer zou kunnen kijken had ik zeker enkele keren met de ritten gereisd, en had ik enkele spoorcolleges bijgewoond waarover enkele sprekers in een zaaltje tijdens een lezing in gingen op diverse aspecten van het Nederlandse spoor, waaronder de geschiedenis en de techniek.
Wel was het jammer dat niet alle treinen te bewonderen waren, ook van het stoptreinmaterieel Materieel '64 die de komende jaren definitief aan de kant zal gaan, was weinig te bewonderen. Het had naar mijn idee een eer geweest om deze op de parade te plaatsen, vooral vanwege het feit dat dit het langst in gebruik zijnde en meest benoemenswaardige materieel is die we kennen op ons spoor.
Om deze review af te sluiten wil ik zeggen: 'Tot op het 200-jarige bestaan van het spoor, en wie weet wat de Nederlandse Spoorwegen samen met hun partners in 2039 hebben geregeld voor de treinreizigers en belangstellenden'. Dit was zeker de moeite waard dit jaar!
Chapeau NS en partners!