Tijdelijke trekkracht door BEMO op de SHM-lijn

De afgelopen weken was er een vreemde eend in de bijt te vinden op de spoorlijn van de SHM tussen Hoorn en Medemblik. Tussen de nostalgische locomotieven en rijtuigen stond namelijk een gloednieuwe en moderne rangeerlocomotief die gebouwd is door de firma Bemo Rail uit het Noord-Hollandse Warmenhuizen.

De locomotief is door Bemo Rail gemaakt om vervolgens te worden getest en beproefd op dit spoor. Hier heeft deze locomotief in de periode van 12 februari tot 26 februari 2016 tussen Hoorn en Wognum diverse proefritten gereden. Deze ritten op dit spoor waren mogelijk omdat het toeristische rij-seizoen van de SHM (Stoomstichting Hoorn-Medemblik) nog niet van start is gegaan en de baan hiervoor dan vrij is.

Proefritten

Het is niet alledaags dat de SHM wordt gebruikt voor proefritten voor nieuwe rangeerlocomotieven die bij het nabijgelegen Warmenshuizen gefabriceerd worden. Vooral omdat de vierassige diesellocomotief van het type BRD 150 wat getest wordt een verre klant heeft, namelijk in Dubai.

"Meestal wordt de laatste check (snelheid en afstellen onder proeflast) bij de klant uitgevoerd. Aangezien de loc nu naar een klant in het buitenland wordt vervoerd, willen we de test voor de aflevering uitvoeren en de enige mogelijkheid in de nabijheid is SHM." vertelt Arno Logman van Bemo Rail tegenover Treinenweb.

"Onze loc heeft geen toelating op het hoofdspoor en derhalve alleen op bijzonder spoor zoals SHM en mogelijk ook metrospoor." legt hij uit.

De locomotief 'Bemo BRD 150'

De diesel-rangeerlocomotief is voorzien van vier assen en draagt het als type de naam 'BRD 150'. Ze is met haar 56 ton dienstvaardige massa en een motorvermogen van 480 kW een stuk zwaarder dan de stoom- en diesellocomotieven waarover de Museumstoomtram beschikt. Ook voor BemoRail zelf is deze 11 meter lange rangeerhulp één van de grootste locomotieven die de firma ooit gebouwd heeft.

De aandrijving van het materieel is hydrostatisch te noemen. Dit betekent een traploze regeling en een hoge aanzettrekkracht, gekoppeld aan een optimaal bedieningscomfort voor de machinist.

Omstreeks 26 februari is de locomotief weer opgehaald door Bemo Rail, en met behulp van een oplegger weer terug naar de werkplaats vervoerd, waarna deze locomotief op termijn zal worden verscheept naar de klant in Dubai.


Foto's: Rein Korthof en Chris van der Velde

Specificaties

Fabrikant Bemo Rail
Serienummer            226
Type               BRD150
Gewicht           56 ton
Maximum aslast 14 ton
Spoorbreedte 1435 mm
Max. snelheid solo 50 km/h
Max. trekkracht 150kN μ=0,3
Lengte over de buffer platen 10750 mm
Breedte 2580 mm
Max. hoogte 3590 / 3855 mm
Wielbasis 1900 – 1900 mm
Bogie c.t.c. 5500 mm
Wiel diameter 850 mm profile UIC-510-2
Vermogen            480 kW type Deutz EU Stage IV
Aandrijving           diesel-hydrostatisch
E-system 24 V PLC Bemo
Persluchtsysteem 1200 l/min
Locremmen Hydrostatisch / Pneumatische trommelrem
Wagonremmen Bemo/Knorr 600 l
Brandstoftankinhoud 800 - 1000 liter

 

Fotogalerij