De Eurostar en de grenscontroles

Vanaf 4 april is Nederland een nieuwe internatioale verbinding over het spoor rijker. Londen is verbonden met een directe verbinding via de Eurostar. In maar liefst 3 uur en 41 minuten is het mogelijk om vanuit hartje Londen naar hartje Amsterdam te reizen. Op termijn moet deze verbinding ook mogelijk worden vanaf Amsterdam. Speciaal voor Treinenweb mochten wij een kijkje nemen in de nieuwe grenspost en terminal op Amsterdam.

Omdat Engeland buiten de Schengenzone ligt is er verscherpte controle bij het betreden van de grensovergangen. Iedereen die met de boot, trein of vliegtuig naar het eiland reist zal de douane moeten passeren. Hoewel de officiële wettelijke procedure voor de grensposten op de stations van Amsterdam en Rotterdam nog niet rond is, moeten reizigers naar Engeland nu op Brussel de douane passeren. Dit zorgt de komende periode nog voor een vertraging in de reisduur omdat alle paspoorten en bagage daar gecontroleerd wordt. Volgens de Eurostar zouden reizigers naar Engeland in tegenstelling met de terugreis 4 uur en 30 minuten over hun rit doen, een uur langer dus ongeveer vergeleken met de terugreis.

De douaneposten

In de tussentijd dat de overdrachten geregeld worden, is de Eurostar druk bezig met de werkzaamheden op station Amsterdam en Rotterdam. Beide stations krijgen een eigen douane met geïntegreerde terminal. Zodra ze straks met de Eurostar reizen checken ze eerst met hun internationale ticket in waarna ze feitelijk op Nederlands grondgebied de douane passeren. Hierbij wordt hun passport gecontroleerd en zal alle bagage door de röntgen-scanner gaan. Pensen met een passpoort kunnen bovendien ook gebruik maken van de e-Gates. Zodra de de paspoort automatisch door het systeem is goedgekeurd, en niet op een weigerings-lijst staat, gaan de deuren op en komt de reiziger uit in de terminal. Hier kan er worden gewacht tot er wordt omgeroepen dat de trein gearriveerd is, en kunnen de passagiers 'boarden'. Speciaal voor mensen met een Business Premier ticket is er een speciale VIP-lounge waar kan worden gewacht.

Veiligheidseisen

Omdat het Verenigd Koninkrijk buiten de Europese Schengenzone ligt, gelden er zeer strenge veiligheidseisen. Hierbij is het niet ondenkbaar dat reizigers en bagage worden gecontroleerd voordat ze de grens overgaan. In Rotterdam en Amsterdam zijn twee nieuwe terminals, speciaal voor de Eurostar worden gerealiseerd. Deze zijn door ingenieursbureau Nelissen ontworpen en te vinden op het perron van spoor 15b op Amsterdam Centraal en onder de overkapping op het perron van spoor 2 in Rotterdam Centraal. De gebouwen zullen zowel de douane en incheck-faciliteiten gaan onderbrengen als de terminals waar de reizigers kunnen wachten.

In de gebouwen kan de reiziger straks vanaf 75 minuten voor vertrek inchecken en worden de tickets, identiteitsbewijzen, bagage en reizigers gecheckt. Reizigers wachten vervolgens in het gebouw, omdat het perron tot 30 minuten voor vertrek nog gebruikt kan worden door reguliere NS-treinen. Voor aankomst van de Eurostar-trein zal het station worden afgesloten en worden gecontroleerd. In spoorse termen wordt dit ook 'leeggeveegd' genoemd. NS-personeel en douane zal hierbij reizigers vragen om het deel van het perron te verlaten.

Nadat de laatste NS-trein voor de Eurostar is vertrokken wordt de normale toegang tot het gedeelde perron gesloten met hekken. De incheckbalie sluit 12,5 minuut voor vertrek, zo staat in het veiligheidsplan opgesteld door Arcadis. Vlak voor vertrek, zo’n 8 minuten voor vertrek, mogen de Eurostar reizigers de speciale wachtruimte verlaten en het perron op gaan. Het is volgens het veiligheidsplan dan de bedoeling dat de trein 6 minuten voor vertrek aankomt.

De Eurostar bestaat uit maar liefst 16 rijtuigen. De reizigers worden straks bij de opening van de grensposten ingedeeld in één van de twee delen van de 400 meter lange trein. Het ene gedeelte met 8 rijtuigen is voor de reizigers naar Brussel, en het andere gedeelte zal voor de reizigers naar Londen zijn. Voor deze verre reizigers zal het perron na het aankomen van de trein hermetisch afgesloten zijn zodat er geen andere passagiers het perron op kunnen komen, dat zou immers mogelijk de veiligheid in gevaar kunnen brengen als ze niet de douaneposten hebben gepasseerd.

De terminals en perrons

Zowel in Amsterdam als in Rotterdam wordt er momenteel een reizigersterminal gerealiseerd. Hiervan is Amsterdam de grootste met 600 vierkante meter (10,5 bij 60 meter breed en lang). In Rotterdam wordt de terminals ongeveer 400 vierkante meter. Ook de perrons worden voorzien van de nodige hekken om de instapzone voor de reizigers naar het Verenigd Koninkrijk te scheiden van andere reizigers.

Amsterdam

In Amsterdam is de nieuwe terminal al voor een groot gedeelte klaar. Toen wij begin april een kijkje namen in de wachtruimte viel ons dat het controlegebied nog niet volledig klaar was. De controleapparatuur voor de bagage ontbrak nog, maar de posten voor de dounane-beambten waren al wel klaar.

De lounge is voorzien van diverse hoge tafels die naar alle verwachting voorzien zullen worden van krukjes. Bij deze tafels is een stopcontact aanwezig zodat de reizigers hun telefoon, tablet of laptop kunnen opladen. Voor het gemak is er uiteraard ook een Britse stekkerdoos aangebracht.

Rotterdam

De bouw van de terminal in Rotterdam is nog in volle gang, maar ProRail heeft de afgelopen periode wel hard gewerkt aan de indeling van het perron. Een kijkje in de nieuwe terminal konden we nog niet krijgen, maar een woordvoerder van de Eurostar heeft beloofd dat dat deze zomer nog wel gaat gebeuren. De bewegwijzering in het gehele station is inmiddels al aangepast, en borden die de douane en de bestemming Londen aangeven zijn ook al zichtbaar.

Wel hebben we een kijkje kunnen nemen op het vrij toegankelijke perron die ook gebruikt wordt voor de reguleire NS-treinen. Speciaal voor de Eurostar is deze de afgelopen maanden flink verbouwd. Zo is spoor 1 aan het perron weggesaneerd om het perron te verbreden en is het tweede spoor nu het perronspoor geworden. Deze hele verbouwing van het perron heeft enkele maanden geduurd, maar reizigers kunnen nu profiteren van een ruim perron als de Eurostar het perron aandoet op zijn weg naar het Verenigd Koninkrijk.

Op het perron is al te zien dat er de afgelopen maanden veel voortgang is geboekt voor een goede doorstroom van de reizigers naar de trein. Echter is ons nog niet geheel duidelijk hoe de reizigers naar Londen gescheiden zullen worden van andere reizigers. Wel is er te zien dat er een apart scheidingshek geplaatst is met glazen panelen. We verwachten dat ook hier net als in Amsterdam nog een apart scheidingshek zal worden geplaatst om de reizigers af te schermen van diegenen die wel naar Engeland gaan.

Foto: Treinenweb Foto: Treinenweb Foto: Treinenweb Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb Foto: Treinenweb Foto: Treinenweb Foto: Treinenweb
Foto's: Treinenweb