Met de Eurostar van Londen naar Amsterdam

Pas geleden heeft een redacteur van Treinenweb alvast een voorproefje genomen van de directe rit in de Eurostar die je van Londen naar Amsterdam zal brengen. Uiteindelijk zal de rit naar Amsterdam in 3 uur en 41 minuten worden gereden met enkel een tussenstop in Brussel en Rotterdam, en dát is al vanaf 40 euro te boeken.

De treinrit

Engeland
Op een vroege dinsdag in februari vertrokken we omstreeks 8:35 de Eurostar in de richting van Amsterdam vanuit London St. Pancras, een internationaal treinstation wat naast de Kings Cross in het hartje van Londen ligt. De rit vanaf Londen gaat voor een klein deel over de reguliere spoorbaan waarna al snel koers wordt gemaakt naar het in 2003 geopende HSL-traject tussen Fawkham Junction en de Kanaaltunnel.

Enkele keren passeert de trein ene lange tunnel, wat zich weer afwisselt met het typisch Britse landschap. Ook zie je de auto's op de naastgelegen wegen aan de linkerkant rijden, en tussen het station Ebbsfleet en de Kanaaltunnel zie je de typsche krijtrotsen die verraden dat je de kust van Engeland nadert, en dus ook de langste tunnel van Europa.

Foto: Treinenweb Foto: Treinenweb Foto: Lewis Smith
Links: het station van London St. Pancras met aan de linker kant de oude TSMT Eurostar-trein (type Class 373)
Midden: De Eurostar e320 met als treinnummer 9114 die gereed staat aan het perron
Rechts: De Eurostar e320 onderweg door Engeland langs Singlewell (Foto: Lewis Smith)

Kanaaltunnel
Waar je normaal met de auto de boot op gaat ga je hier uiteindelijk de Kanaaltunnel in, deze tunnel welke zwaar beveiligd is om immigranten naar Engeland tegen te houden, verbindt Engeland per spoor tussen Folkstone en het Franse Calais. Je gaat vanaf de Britze zijde nog niet direct onder het Kanaal door. De treinrit door de tunnel gaat met een snelheid van 160 km/u en duurt ongeveer 25 minuten. De afstand die in de tunnel wordt afgelegd is ongeveer 52 kilometer lang waarbij je uiteindelijk 75 meter onder zeeniveau rijdt.

De tunnel bestaat uit drie buizen, twee buizen met ieder een spoor, een middellijn van 7,6 meter, en daartussen een vlucht- en servicebuis met een middellijn van 4,8 meter. Treinen rijden in zowel het Verenigd Koninkrijk als Frankrijk links, dus het spreekt vanzelf dat ze ook in de tunnel links rijden. Op een derde en twee derde van de tunnellengte zijn er wissels en verbindingssporen tussen de twee hoofdbuizen. Dit laat toe bij ongevallen in een van de zes secties toch de andere vijf secties in bedrijf te houden. Er zijn om de 375 meter vluchtroutes tussen de servicebuis en de spoorbuizen en om de 200 meter ontluchtingsverbindingen voor verse zuurstof in de tunnel, en om eventuele rook weg te blazen bij calamiteiten.

De tunnel zelf zorgt er gelukkig niet voor dat de reiziger zich geïsoleerd hoeft te voelen. Zowel internet via wifi in de trein als via het mobiele telefoonnetwerk is mogelijk, en ook telefoongesprekken kan je kraakhelder voeren op de bodem van het Kanaal. Dankzij de vele honderden antennes in de tunnel is dit allemaal mogelijk.

Foto: Holger Wijnandt Foto: Mutzy
Links: De toegang tot de Kanaaltunnel aan de Franse zijde, ter hoogte van Calais (Foto: Holger Wijnandt)
Rechts: De toegang aan de andere zijde van de Kanaaltunnel aan de Britse zijde ter hoogte van Folkestone (Foto: Mutzy)

Odessy en mobiel entertainment
Door deze lengte van de tunnel is het voor een ieder die voor het eerst Engeland met de trein aandoet al een unieke belevenis. Waar je normaal door het raam enkel de duisternis van de tunnel ziet, met af en toe een lichtflits van een lamp bij een evacuatiedeur, heeft de Eurostar toch gezorgd woor een unieke belevenis. Met Oddesy kan je een virtueel zicht krijgen op wat er boven de tunnel gebeurt. Door middel van een mobiele telefoon of een tablet kan je inloggen op het wifi-netwerk van de trein, waarbij je kan kiezen voor Eurostar Odessy. Als je vervolgens de rijrichting van je zitplaats hebt aangegeven zie je op het scherm een 360-graden animatievideo van een Eurostar-trein  waarbij je om de tunnel diverse vissen ziet zwemmen. Oplettenden zullen al gauw opmerken dat er naast de zeedieren ook speciale onderzeeërs meezwemmen in de kleurstelling van de trein zelf. Hiermee vinden wij de Odessy een leuk vermaak voor kinderen.

Natuurlijk kent het wifi-systeem aan boord van de trein ook andere vormen van entertainment: Zo is er een grote verzameling aan films, series en zelfs een routekaartje die je laat zien waar de trein op het huidige moment rijdt. Het voordeel hiervan is dat er geen duur gebruik hoeft te worden gemaakt van internet via mobiele netwerken, waaronder 4g om bijvoorbeeld Netflix te gebruiken om een film te bekijken.

Screenshot van Odessey Screenshot van Odessey

De schermafbeeldingen van Eurostar Odessy welke zorgt voor een bijzondere 360-graden belevenis in de Kanaaltunnel.

Vanaf de Kanaaltunnel door Frankrijk en België naar Nederland
Na een rit van ongeveer 25 minuten gaat het licht van buiten weer door de ramen schijnen en ben je de Kanaaltunnel weer uit. De tijdzone van Engeland verlaat je ook weer waarna het opeens een uurtje later is. Ook oogt het landschap weer anders, van de krijtrotsen en het heuvelige landschap kom je nu uit in een typisch vlak Frans landschap.

Ten zuiden van de Franse kuststad Calais maakt de trein koers naar Rijssel, wat in de volksmond daar ook Lille wordt genoemd. Op de heenreis naar Engeland maakt de trein daar een stop, maar onze treinverbinding doet dit niet volgens de planning. Na een uurtje rijden komt de trein rond 11 uur aan in Brussel. Hier komt de trein aan op een normaal perron welke onbeveiligd is. De Schengen-zone zijn we inmiddels al uit, waarbij de verplichtte controles tussentijds dus niet meer nodig zijn.

Hier in Brussel stapt het Engelse personeel van de Eurostar op en maakt deze plaats voor het NS-personeel welke opgeleid is om met de Eurostar te mogen reizen. Daarna maakt de trein over de bekende HSL-lijn koers naar Rotterdam. Station Antwerpen wordt tevens gepasseerd zonder een tussenstop en vanaf dan duurt het nog ongeveer een half uur voordat je in Rotterdam aankomt.

Na een stop in Rotterdam van ongeveer vijf minuten maakte onze trein koers naar Amsterdam. Deze gaat ook hier weer over de HSL-lijn en passeert de langste spoorwegtunnel van Nederland, de 'Groene Hart Tunnel'. Vanaf Rotterdam is het nog maar een kleine veertig minuten reizen naar Amsterdam. De meeste tijd gaat er nog inzitten omdat je vanaf Hoofddorp, net voor Schiphol het conventionele spoor op gaat, en niet meer op hoge snelheid rijdt.

Uiteindelijk heb je in Amsterdam bereikt en heb je in totaal 3 uur en 41 minuten erover gedaan om vanaf hartje Londen naar hartje Amsterdam te gaan.

Foto: Thierry80 Foto: Stefan Geertsen
Links: De Eurostar welke door Frankrijk raast (Foto: Thierry80)
Rechts: Langs Zevenberg rijdt de Eurostar-trein over het conventionele hoofdspoor. (Foto: Stefan Geertsen)

De rit vanaf Amsterdam naar Londen

Vanaf 4 april rijdt de Eurostar een directe verbinding vanaf Engeland naar Brussel, Rotterdam en Amsterdam. Echter de heenreis naar het Verenigde Koninkrijk zal wat langer duren dan de terugreis. De reden hiervoor is de bagage- en de douanecontrole die daar moet plaatsvinden. In de toekomst zou dit naar verwachting in 2019 ook in Nederland moeten plaatsvinden, maar doordat de grens-verdragen nog niet kunnen worden ondertekend moeten reizigers dus in Brussel een overstap maken. De incheck-terminal aan het uiteinde van het perron aan spoor 15 in Amsterdam is overigens wel ver gevorderd, evenals de bouw op Rotterdam Centraal.

Foto: Treinenweb Foto: Treinenweb
Hier zien we de toekomstige incheckterminal op Amsterdam Centraal, waar oook de douane en bagagecontrole plaats zal gaan vinden.

Vertrek Eurostar

Vanuit Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal vertrekt vanaf 4 april tweemaal per dag een Eurostar e320 naar Brussel-Zuid. Om 7:48 uur en om 16:48 uur vertrekt er een trein vanuit Amsterdam. De trein vertrekt vanuit Rotterdam Centraal om 8:25 uur en 17:25 uur. Reizigers die naar Engeland willen reizen moeten in Brussel Midi een overstap maken op de Eurostar-trein. Zij worden standaard geboekt op een Thalys-trein omdat de Eurostar zelf niet binnen een tijdsbestek van 45 minuten gereed kan worden gemaakt voor de verdere reis naar Londen.

De heenreis naar Engeland kost vanwege de overstap meer dan de minimale prijs van 40 euro. Hierbij moet je ongeveer rekenen op 59 euro als je vroeg boekt. De tickets zijn te boeken via de boekingswebsites van de Eurostar, NS International en HappyRail. Alle websites hanteren de zelfde tarieven.

Foto: Nicky Boogaard Foto: Roel Hemkes
Links: De Eurostar op Amsterdam Centraal (Foto: Nicky Boogaard)
Rechts: De Eurostar die Rotterdam nadert uit de richting van Blaak (Foto: Roel Hemkes)