Arriva WINK

Arriva heeft bij Stadler achttien twee-delige veelvoudige bijzondere WINK's besteld. Dit zijn bimodale treinen (diesel / HVO plantaardige olie en 1,5 kV wisselstroom) gebaseerd op de FLIRT-serie.

De treinen zullen vanaf eind 2020 gaan rijden op de Noordelijke Lijnen-concessie. In een later stadium is het de bedoeling dat de verbrandingsmotoren worden vervangen door batterijen waardoor de emissie naar nul gaat. Echter vanwege de ontwikkelingen en de kosten die daarvoor nodig zijn is dit plan afgeblazen. De aanleg en toelating van dit type trein zou te lang duren, waardoor het ecomomisch niet verstandig zou zijn om deze treinen in gebruik te nemen in deze situatie. De batterijen zullen enkel worden gebruikt om de remenergie in op te slaan. De trein is voorzien van een multifunctionele powerpack-rijtuig voor de gehele aandrijving.

De treinen zijn voorzien van luchtvering, WiFi, stopcontacten, een passagierstelsysteem. De schuiftreden biedt voor reizigers een uitstekende toegang voor rolstoelen, kinderwagens en fietsen.

Topsnelheid zal 140 km / u of 160 km / u zijn.

Fotogalerij