Intercitymaterieel (ICM)
Deze elektrische treinstellen vormen voornamelijk de intercity's tussen de grote steden in Nederland. Deze stellen rijden vaak met twee of meer treinstellen aan elkaar gekoppeld.
Deze elektrische treinstellen vormen voornamelijk de intercity's tussen de grote steden in Nederland. Deze stellen rijden vaak met twee of meer treinstellen aan elkaar gekoppeld.
Deze elektrische stoptreinen waren vanaf 1993 tot 2005 in dienst op het spoor tussen Zwolle en Emmen.
Het Stadsgewestelijk Materieel (SGM) of Sprinter (officieel ook wel aangeduid als Plan Y of Elektrisch Materieel '74) is het eerste Nederlandse spoorwegmaterieel dat specifiek is ontwikkeld voor stadsgewestelijk vervoer.
De Motorpost (Plan mP) is een Nederlands elektrisch motorrijtuig, speciaal ingericht voor het vervoer van post.
De Sprinter Lighttrain (SLT) is een type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen voor Sprinter-diensten in Nederland. Er zijn zowel vier- als zesdelige treinstellen met een afwijkende baklengte.
De VIRM is de nieuwe naam van DD-IRM. Dit zijn dubbeldekstreinen van de NS welke als intercity rijden.
Het DubbelDeks AggloRegiomaterieel (DD-AR) is een materieelserie van de Nederlandse Spoorwegen. AggloRegio komt van de nooit ingevoerde nieuwe naam voor stoptrein. Deze trein rijdt dan ook vaak als stoptrein.
Dit is de eerste generatie dubbeldeks treinen van de NS welke als Sneltrein rijdt, en wordt regelmatig afgewisseld met DD-AR in de dienstregeling. Dit type wordt getrokken als losse rijtuigen
De mDDM zijn de 50 bijpassende motorbakken die naast de 1700-serie ook als motorkracht dient voor de DD-AR serie dubbeldekkers van de NS. Deze zijn ook gemoderniseerd voor de DDZ.
ICK is een type intercityrijtuig (waarbij de K staat voor "Korte termijn") dat sinds 2002 wordt ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.
De V250 van bouwer Ansaldobreda is een type hogesnelheidstrein bedoeld voor NSHispeed op de HSL-Zuid. Hij zou worden ingezet op het traject van Amsterdam - –Breda en naar Brussel. Vanwege ernstige mankementen staan ze buiten dienst.
Dit zijn de rijtuigen van de NS die geduwd of voorgetrokken worden door een electrische locomotief (vaak NS-1800), soms voorzien van een stuurrijtuig op het eind.
Spurt is de Nederlandse naam van het nieuwste materieel van Arriva, de treinstellen zijn van het type GTW van de Zwitserse fabrikant Stadler Rail. Er bestaan een dieselelektrische en een elektrische variant van.
De PROTOS is een electrisch treinstel van de Duitse firma Fahrzeugtechnik Dessau die ingezet wordt bij Connexxion tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.
Mat '64, afkorting voor Materieel '64, maakte deel uit van het elektrisch materieel van de Nederlandse Spoorwegen. Het materieel bestond uit zelfstandige vier- en tweedelige treinstellen, officieel aangeduid als respectievelijk Plan T en Plan V. De naam M
Voor de Nederlandse markt is er door Alstom een variant op de LINT 41 ontwikkeld, deze LINT 41/H is speciaal geschikt voor de in Nederland en Duitsland gebruikelijke hoge perrons en heeft een vloerhoogte in het midden van 780 mm. De aanduiding '41' slaat
De Flexity Swift A32 is een type lagevloertram van de fabrikant Bombardier Transportation. Deze heeft van 2003 tot december 2009 tussen Gouda en Alphen a/d Rijn gereden. Ze waren eigendom van de HTM personenvervoer in Den Haag, maar werden ingezet door de
Dieselmaterieel '90 (DM '90), bijnaam: Buffel, is een Nederlands tweedelig dieseltreinstel dat gebruikt wordt door de Nederlandse Spoorwegen en Syntus. Bij Syntus rijden de treinen voornamelijk op niet-geëlektrificeerde lijnen
Dit zijn stuurstand rijtuigen bijbehorend bij de ICR-rijtuigen. Hiermee kan het hele treinstel met 1 locomotief in beide richtingen gereden worden, en hoeft de locomotief niet op een eindstation om te worden gekeerd naar de andere kant van het treinstel.
De NS-locserie 1200 is een elektrische locomotief die tussen 1952 en 1998 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen voor goedere-n en reizigersvervoer, en vanaf 1999 tot 2009 werd gebruikt door ACTS Nederland BV. om goederen te mogen vervoeren.
De 1600-serie is een type elektrische locomotief gebouwd door Alsthom die sinds 1981 wordt ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Tegenwoordig is een deel van deze locomotieven afgesplitst naar de reizigersdienst (1800-serie) en de 1600 serie voor de car
De NS locomotieven-serie 1700 is een serie elektrische locomotieven die vanaf begin 1992 wordt ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Deze worden gebruikt voor reizigersvervoer van (dubbeldeks-)rijtuigen.
De Wadlopers die ook Plan PEN, of DH genoemd worden zijn van 1983 - eind 2006 ingezet in Friesland en Groningen. Later hebben ze nog enige tijd dienst gedaan op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond. Inmiddels staan ze terzijde.
De NS E-locserie 1300 is tussen 1952 en 2000 ingezet door de Nederlandse Spoorwegen
De Arriva GTW in Limburg onderscheidt zich van de rest met een blauwe huisstijl, en deed voorheen dienst bij Veolia. Deze diesel-elektrische en elektrische treinstellen zijn gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler Rail.
De MaK DE 6400 is een serie dieselelektrische locomotieven, gebouwd door Maschinenbau Kiel (MaK) welke later Vossloh werd genoemd. Ze zijn gebouwd voor de NS waarvan het goederenvervoer inmiddels door DB Schenker Rail Nederland wordt uitgevoerd.
De InterCityExpress, afgekort als ICE, is de snelste trein van spoorwegmaatschappij DB Fernverkehr, onderdeel van Deutsche Bahn AG. De hogesnelheidstreinen worden gebouwd door Siemens.
Gehuurde treinstellen van de DB die eerst in DB-kleuren, en later in de NS-kleuren hebben rondgereden in IC-diensten en tegenwoordig niet meer rondrijden.
Deze treinstellen werden tussen 1960 en 1963 gebouwd door Werkspoor te Utrecht en kwamen in dienst onder de nummers 111-152. Ten opzichte van het voorgaande elektrisch materieel '54 was dit weer een diesel-uitvoering.
De NS-locserie 1100 is een elektrische locomotief die tussen 1950 en 1999 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.
De NS 1400 is een type elektrische locomotief van de Nederlandse Spoorwegen (NS) dat nooit gebouwd is. In het midden van de jaren 1960 verwachtte de NS een toename van het goederenvervoer en daarmee een gebrek aan locomotieven. De serie 1400 zou dit tekor
De NS-locserie 1500 is een elektrische locomotief die tussen 1970 en 1986 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Het waren tweedehands locomotieven van British Rail waar ze reden als Class EM2.
Deze trein was voorheen de DD-AR dubbeldekker. Deze wordt inmiddels omgebouwd om als volwaardige intercity te dienen, waar hij voorheen een stoptrein was.
Thalys is de naam van het internationale hogesnelheidsnetwerk van de Franse SNCF, de Belgische NMBS en de Duitse DB, en rijden tussen Amsterdam, Brussel en Parijs
De Talent is een treinstel, een zogenaamde lichtgewichttrein voor het regionaal personenvervoer. Het acroniem Talent staat voor Talbot leichter Nahverkehrstriebwagen.
De Kameel is de bijnaam van het Nederlandse dieselelektrisch motorrijtuig NS '20', dat in 1954 door de Rotterdamse fabriek van rollend materieel Allan is gebouwd als directierijtuig en VIP-motorrijtuig voor de NS.
De serie 186.000 is een elektrische locomotief van het type Bombardier TRAXX F140 MS2 bestemd voor de reizigerstreinen van de Nederlandse spoorwegonderneming NS Hispeed en later NS en NS International. In 2008 kwam een aantal geleasde locomotieven naar Ne
De serie 186 is een elektrische locomotief van het type Bombardier TRAXX F140 MS2 bestemd voor de reizigerstreinen van de Nederlandse spoorwegonderneming NS Hispeed en later NS.
De R-NET FLIRT-3 is een serie van 6 treinstellen van het type Stadler FLIRT die door NS-dochter Abellio zijn aangeschaft voor de R-NET formule waarmee de NS op de spoorlijn Gouda - Alphen aan den Rijn rijdt.
Ten behoeve van de concessie van de Stadsregio Arnhem Nijmegen rijden zij treinen onder de formule Breng. De treinen worden ingezet tussen Arnhem en Doetinchem.
De NS FLIRT is een elektrisch aangedreven type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen. De treinstellen worden gebouwd door de Zwitserse treinbouwer Stadler Rail.
Dit is de hogesnelheidstrein die naar Amsterdam, Rotterdam, Brussel, Parijs en Londen rijdt.
Voor de concessie in Limburg heeft Arriva 38 FLIRT-3 treinen aangeschaft. Deze zijn er in drie verschillende soorten en elk daarvan voor een verschillend traject.
De FLIRT van Connexxion bestaat uit twee treinen die als versterking van de huidige Protos-vloot rijden. Ze worden eind 2017 of begin 2018 ingezet op de spoorlijn tussen Amersfoort - Ede-Wageningen.
Dit zijn drie- en vierdelige treinen van het type FLIRT-3 die bij Keolis op het traject van Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede rijden. Ze komen pas vanaf 10 december 2017 in dienst.
Dit is de nieuwste Sprinter-type van de NS, gebouwd op het Civity-platform. De SNG staat voor 'Sprinter Nieuwe Generatie' staat. Gefabriceerd bij CAF in Spanje, Beasain.
Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is de projectnaam voor de aanschaf van nieuwe enkeldeks treinstellen van de NS. De treinen worden ontworpen en gebouwd door Alstom en gebaseerd op het Coradia Stream model.
Arriva heeft bij Stadler achttien twee-delige veelvoudige bijzondere WINK's besteld. Dit zijn bimodale treinen (diesel / HVO plantaardige olie en 1,5 kV gelijkspanning) gebaseerd op de FLIRT-serie.
In 2006 wint Arriva de multimodale concessie voor het bus- en treinvervoer in de regio Dordrecht, Alblasserwaard en Vijfheerenland (DAV). Deze concessie loopt tot 2020. Er rijden 8 driedelige en 2 tweedelige Stadler GTW-treinen op de Merwedelingelijn tuss
Deze trein heeft bij Connexxion op de Valleilijn gereden, en is later overgenomen ter versterking van de vloot van Arriva op de Vechtdallijn (Zwolle-Emmen).
De Siemens NS Vectron wordt ingezet voor de Nightjet die door de ÖBB en de SBB in samenwerking met NS worden geëxploiteerd. Soms trekt de Vectron ook de IC Berlijn.