NS zet drones in voor inspectie van stations

De NS start met dronevluchten op de stations om onderhoudsinspecties uit te voeren. Hiermee wil de vervoerder de constructies van de stations inspecteren op schade en slijtage. Met deze nieuwe manier moet het werk minder tijdrovender worden.

De NS heeft toestemming gekregen van de overheid om aan de binnenkant van het station en andere gebouwen professionele vluchten te maken. Vorige maand maakten Remco en Sep een geslaagde testvlucht op Utrecht Centraal en in de Moreelse brug over het Utrechtse spoor. Op termijn zal nieuwe Europese wetgeving het vliegen in stedelijk gebied mogelijk maken, dan kunnen treinstations en perronkappen ook van buiten met een drone geïnspecteerd worden. Naast minder overlast voor reizigers, leidt de inzet van drones tot lagere kosten en zorgt dit ervoor dat het de inspecties sneller zijn afgerond

Eerste drone-piloten

Remco Bunder en Sep Schetters zijn de eerste NS-dronepiloten die de vluchten uitvoeren. Remco: "Stations en andere gebouwen worden jaarlijkse geïnspecteerd op schade en slijtage. Deze inspecties moeten secuur en veilig gebeuren. Nu gebeurt dat vaak nog met hoogwerkers en steigers."

Volgens Sep hoeven reizigers geen hinder meer te hebben: "Drones hebben als voordeel dat we niet op hoogte hoeven te werken en daardoor veiliger ons werk kunnen doen. Daarbij hebben reizigers minder overlast omdat er minder afzettingen nodig zijn op en rond het station."

Privacy

Er zijn goede afspraken gemaakt zodat NS voldoet aan de privacy wetgeving zodra ze de binnen- en de buitenkant van het station filmen of fotograferen. Remco: "We hebben als dronepiloot speciale werkinstructies gekregen. We verkennen vooraf het terrein, zetten het vlieggebied af en geven met borden aan dat er opnames gemaakt worden. Mocht tijdens het vliegen blijken dat er toch personen op de opnames staan, dan worden deze opnames gewist of de personen geblurd. De beelden worden daarna opgeslagen in een goed beveiligde omgeving."

Honderden gebouwen

De NS bezit naast stationsgebouwen ook parkeergarages, kantoren, loodsen en gronden. Ook deze objecten en gronden moeten worden onderhouden. Het gaat om honderden gebouwen die ieder jaar geïnspecteerd worden. Daarnaast onderhoudt NS niet alleen eigen gebouwen. NS heeft ook eigendommen van ProRail en gemeenten in beheer. Voor het onderhoud van deze objecten en gronden zullen in de toekomst ook drones worden ingezet.

Foto: NS
De drone, verpakt in een speciaal veiligheidsframe, tijdens een vlucht op Utrecht Centraal
Foto: NS