Metro naar Hoek van Holland start eind september

Voor reizigers tussen Rotterdam en Hoek van Holland is er na twee en een halfjaar afzien, en reizen met bussen, eindelijk het groene sein in zicht voor de indienststelling van de Hoekse Lijn. Naar verwachting zal metrolijn vanaf 30 september eindelijk definitief worden geopend.

Op dit moment wordt de voormalig spoorlijn uitgebreid getest als metrolijn. Er zijn inmiddels circa 750 testritten gereden, voordat de lijn daadwerkelijk in gebruik genomen kan worden moeten er minimaal 1400 testritten geweest zijn. Na het testbedrijf volgt naar verwachting begin september het proefbedrijf en wordt de volledige dienstregeling beproefd. Alleen als het test- en vervolgens proefbedrijf voorspoedig verloopt kan de metro per 30 september gaan rijden.

Alternatief scenario

Als er wel problemen voordoen, dan wordt het onzeker of de metro per 30 september kan starten. Toch hoeft dat niet perse voor nieuwe vertraging te zorgen. Er is ook een scenario waarbij de metro wel gaat rijden, maar met een snelheidsbeperking. Dat scenario is vooral bedoeld als er forse nieuwe vertraging dreigt. “Dan kan het alternatief scenario ingezet worden om in dat geval een beperkte exploitatie mogelijk te maken” schrijft het Rotterdamse college in een brief aan de gemeenteraad.

Zachte lancering

De Gemeente Rotterdam heeft een “zachte lancering” voor ogen. Dat betekent dat er maatregelen genomen worden om verstoringen die in de eerste weken van de opstart ontstaan snel verholpen kunnen worden. Verder zal de metro de eerste weken nog volgens een aangepaste dienstregeling rijden over de Hoekse Lijn. Het vervangend busvervoer is de eerste weken als back-up beschikbaar. "Zodra deze periode succesvol verloopt wordt naar verwachting na enkele weken overgegaan naar het rijden volgens de reguliere dienstregeling en wordt het vervangend vervoer afgebouwd."

Hoofdpijndossier

De Hoekse Lijn is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een hoofdpijndossier. In april 2017 verdween de trein van de voormalige spoorlijn. De ombouw had al in september 2017 afgerond moeten zijn, maar keer op keer moest de ingebruikname uitgesteld worden. Vorig jaar ging men er nog vanuit dat de metrolijn al begin dit jaar gelanceerd zou worden. Maar met name softwareproblemen zorgden er voor dat de startdatum meerdere malen uitgesteld moest worden. De tegenvallers tijdens de bouw hebben ervoor gezorgd dat de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (D66) vorig jaar nog aftrad. Ook was er lange tijd onzekerheid over de het doortrekken van de metrolijn vanaf Hoek van Holland naar het strand: Uiteindelijk werd vorig jaar bekend dat deze verlenging in 2021 het levenslicht zal zien.

Fors duurder

Door de tegenvallers moeten reizigers het inmiddels al ruim twee jaar met bussen doen. Maar de lijn is door alle tegenslagen ook duurder geworden. De lijn was begroot op 372 miljoen euro, maar daar bovenop kwam een tegenvaller van 90 miljoen euro.

Foto: Kees Torn (Flickr; Creative Commons)
Foto: Kees Torn (Flickr; Creative Commons)

Bron: Treinreiziger.nl