Groot-Brittannië stopt vanaf 2020 met InterRail

Het Verenigd Koninkrijk zegt na 47 jaar de samenwerking met InterRail en EuRail stop. Dit heeft het overkoepelende orgaan van Britse spoorwegen, de RDG, woensdag bekendgemaakt. Het heeft niets met de Brexit te maken, aldus de koepelorganisatie.

De koepelorganisatie stelt dat de oorzaak een conflict is met de Eurail Group, die zowel de InterRail pas als de Eurail pas uitgeeft. De RDG zet de samenwerking met het in Nederland gevestigde Eurail stop. InterRail en Eurail worden samengevoegd tot één kaart. RDG is bang dat de verkoop van de eigen Britsh Rail Pass geschaad zal worden.

InterRail

Met InterRail kunnen Europeanen door Europa per trein reizen tegen een vast tarief. Hoe meer reisdagen, hoe goedkoper de kaart (in verhouding) wordt. Mensen buiten Europa hebben de Eurail-pas nodig. Bovenop het vaste tarief kunnen nog wel toeslagen komen, bijvoorbeeld voor hogesnelheidstreinen.

Een ticket van InterRail is momenteel geldig in meer dan 30 landen. Het is voor het eerst dat een groot en belangrijk land als het Verenigd Koninkrijk ontbreekt. De geldigheid is de afgelopen jaren juist uitgebreid. Noord-Ierland heeft wel een periode niet meegedaan.

Eurostar blijft wel meedoen

Met ingang van 2020 kan de kaarthouder met Interrail of Eurail alleen nog met de Eurostar naar het Saint Pancras Station in Londen, tenzij de in dit jaar gekochte kaart nog geldig is. Maar de meeste Interrailkaarthouders moeten dan een British Rail-Pass kopen om verder te treinen in Groot-Brittannië en Noord-Ierland.

Foto: Anglianphoto (Wikipedia)
Een Greater Anglia trein (class 90) van Abellio als intercity-expressdienst van Norwich naar Londen op station Stratfort. Foto: Anglianphoto (Wikipedia)

Bron: Treinreiziger