Rover: Provincie moet investeren in spoor Oost-Nederland

Er is meer geld nodig voor het spoor in Gelderland en Overijssel. Dit stelt Reizigersvereniging Rover in een brief aan beide provincies. De provincies willen meer reizigers uit de auto lokken, toch wordt daar geen geld voor uitgetrokken.

Provincies Gelderland en Overijssel zijn de aanbestedingen van regionale spoorlijnen voor de komende 15 tot 20 jaar aan het voorbereiden. Het betreft regionaal spoor van Emmen tot aan Tiel en van Winterswijk tot aan Amersfoort. In het concept Nota van Uitgangspunten staat te lezen dat de provincies ernaar streven meer reizigers de auto voor de trein in te laten ruilen.

Geen euro extra

Rover is het eens met de ambitie, maar mist de financiën om die waar te maken. "Het is een grote ambitie, maar de provincies willen geen euro extra stoppen in het spoor", stelt Rover-directeur Freek Bos. Het is zelfs zo, dat de provincies maatregelen van vervoerders vragen die geld kosten, maar geen reizigers opleveren. "Met name het duurzaam maken van de treinen, en een steward op iedere trein. De provincies erkennen zelf dat dit geen reizigers opleveren, maar wel geld kost".

Maatregelen

De directeur van de reizigersvereniging heeft in een brief aan de provincies gevraagd om boter bij de vis te doen en budget vrij te maken voor de groeiambities. Met dat budget zou bijvoorbeeld een sneltrein Arnhem – Doetinchem gerealiseerd kunnen worden, of een kwartierdienst Zutphen - Oldenzaal. Bos: "Het belangrijkste is dat er geld beschikbaar komt om de ambities waar te maken".

Foto: Spoorjan
Een treinstel van Arriva's Vechtdal-concessie op het opstelspoor in Zwolle.
(Foto: Spoorjan)

Bron: Treinreiziger