Duizenden reklameborden leeg vanwege juridische strijd

Het is veel reizigers al opgevallen: Alle reclameborden op de treinstations staan al enige tijd leeg. De oorzaak is een conflict tussen de NS en de reklameuitbaters JCDecaux en ExterionMedia. In totaal gaat het om 5.000 reklameborden op driehonderd stations, waaronder ook de digitale schermen.

Een recente uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden is verantwoordelijk voor de leegstand van de reklameborden op de stations, schrijft het AD. De reden daarvan is dat JCDecaux, die wereldwijd marktleider is in buitenreclame, naar de rechter is gestapt. Volgens hen had NS Stations het van 2011 tot 2027 lopende contract met concurrenten ExterionMedia op basis van Europese regels openbaar aan moeten besteden.

Juridische strijd

Volgens de exploitant gold dit ook voor het in 2015 gesloten contract met Ngage Media, die reklames op grote schermen in de stations laat zien. Na een lange juridische strijd heeft Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden JCDecaux op 1 oktober voor een groot deel in het gelijk gesteld omdat er sprake zou zijn van ‘een grensoverschrijdend belang’, en had NS een openbare aanbesteding moeten starten.

Schadevergoeding

De uitspraak die volgde betekent dat de NS beide contracten moest ontbinden en dat JCDecaux een schadevergoeding zal ontvangen. Er wordt momenteel nog onderzoek gedaan naar het bedrag, maar het lijkt volgens het AD dat dit in de vele miljoenen zal kunnen liggen. JCDecaux is van mening dat het contract tussen NS en ExterionMedia zeker 155 miljoen euro waard is, terwijl Exterion spreekt over 50 miljoen. Het contract met Ngage zou minder groter zijn met maar 15,7 miljoen euro.

Ook sprak de rechter in de uitspraak uit dat de NS het reklamebedrijf JCDecaux inzicht moet geven in de contracten die getekend zijn met Ngage en ExterionMedia. Op deze manier kan de exploitant het exacte bedrag van de schadevergoeding vaststellen.

'Mogelijk in hoger beroep'

De NS laat heeft laten weten nog een beslissing te moeten nemen of ze in hoger beroep zullen gaan. Inmiddels zijn de contracten ontbonden en zijn de reklameborden leeggehaald. De NS heeft tot 2 januari om te beslissen of ze in cassatie gaan.

"De abri's zullen nog zeker meerdere weken leeg blijven", zegt een NS-woordvoerder tegenover het AD. De NS overweegt om de reklameborden tijdelijk op te vullen met informatie over de aankomende nieuwe dienstregeling en andere reizigersinformatie.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb