Onderzoek naar directe trein van Zwolle naar Münster

Mogelijk kan er in 2027 een directe trein van Zwolle naar Münster rijden. De Euregio, die voor grensoverschrijdende mobiliteit pleit, is een onderzoek gestart naar een toekomstige treinverbinding. Deze moet ervoor zorgen dat er een duurzamere, snellere en comfortabele verbinding met de Duitse stad moet komen.

Momenteel is de Duitse stad enkel nog bereikbaar via een overstap in Enschede, en duurt de gehele reis 2 tot 2,5 uur. Een directe verbinding moet voor een snellere verbinding gaan zorgen. Echter voordat dit mogelijk is moet er nog wel een drempel worden gladgestreken: De elektrificatie van het spoor in Duitsland. Momenteel rijdt de Deutsche Bahn hier nog met dieseltreinen.

Aantrekkelijker alternatief

De duurzame trein moet een aantrekkelijker alternatief gaan worden voor de auto, stelt de Euregio. "Het zorgt ervoor dat universiteiten en hogescholen aan beide zijden van de grens beter verbonden zijn, het vergemakkelijkt de mobiliteit en bevordert de regionale economie."

De plannen voor de nieuwe verbinding zijn voorgekomen uit een stijging van het aantal reizigers op de lijn. De organisatie stelt dat dit aantal de afgelopen jaren met duizenden is gestegen. Met een elektrificatie van de spoorlijn moet de spoorlijn 75.000 extra reizigers naar zich toe moeten trekken.

Het onderzoek wordt financieel ondersteund door de Europese Unie. Ook de gemeente Enschede, Regio Twente, Regio Zwolle en groot aantal Duitse gemeenten dragen bij in de kosten van het onderzoek.

Huidige concessie

De huidige concessie, waarop nu Deutsche Bahn rijdt, loopt eind 2026 af. In de nieuwe uitvoering van de lijn kunnen er uiteindelijk nieuwe eisen worden gesteld aan de spoorlijn, comfort, kwaliteit en dienstverlening.

Onderzoeksbureau Goudappel Coffeng, dat overheden adviseert over mobiliteit, heeft zich al eerder dit jaar positief uitgesproken over de plannen om de spoorlijn naar Münster door te trekken naar Zwolle.

Foto: LarsVr6 (Wikipedia)
Foto: LarsVr6 (Wikipedia)