Tot 2027 geen toiletten in trein tussen Almelo - Hardenberg

Er komen geen toiletten in de Blauwnet-trein tussen Almelo en Hardenberg. De kosten zouden te hoog liggen voor de duur dat deze treinen nog zullen rijden. Dat werd woensdagavond door gedeputeerde Bert Boerman bekend gemaakt tijdens een debat in de Provinciale Staten.

Fred Kerkhof (PLUS50) diende een motie in een onderzoek in te stellen naar de haalbaarheid om een toilet in de LINT-treinen in te bouwen. Hieruit is gebleken dat de kosten voor de ombouw per toilet zo'n twee tot drie ton zou gaan kosten. Met drie treinen op dit traject zou dit zes tot negen ton kosten. Volgens Boerman kost dit te veel voor de 'korte periode' waarin de treinen nog rijden.

Ook zou de trein langdurig van het spoor moeten voor de ombouw. De werkzaamheden zouden ongeveer 10 weken kunnen duren, waarbij er sprake zou zijn van flinke gevolgen in de dienstregeling.

Kerkhof wil ook graag dat Boerman in gesprek gaat met vervoerder Arriva over het ontbreken van de sanitaire voorzieningen.

Nieuw materieel in 2027

De LINT-treinen die op het traject tussen Almelo en Hardenberg rijden, zijn de enige LINT-treinen in Overijssel waar nog geen toiletten in de trein aanwezig zijn. De dieseltreinen die er nu nog rijden zullen pas in 2027 afgeschreven worden waarna ze dan vervangen worden door een elektrische trein die voorzien zal zijn van een toilet.

"Zo'n trein gaat ongeveer 30 jaar mee, dus dat is relatief gezien een korte periode waarin een grote investering gedaan moet worden", licht Boerman toe. Kerkhof reageerde hierop: "Voor de treinen misschien een korte periode, maar zeven jaar niet naar de wc kunnen, is wel erg lang."

De motie van 50PLUS om toiletten in de trein te realiseren kreeg te weinig stemmen en haalde het dus niet. Boerman gaf wel aan een gesprek met de NS aan te willen gaan om toiletten op de stations van dit traject te realiseren.

Foto: Rob Dammers (Creative Commons)
Foto: Rob Dammers (Creative Commons)