Arriva laat extra nachttrein rijden tussen Zwolle en Schiphol
Vanaf 15 maart introduceert Arriva een nieuwe nachttrein die Schiphol en Zwolle verbindt tijdens het weekend. Deze trein biedt een uitgebreidere dienstregeling dan de bestaande verbinding, met stops in Almere, Lelystad en Amsterdam Centraal. Het gaat om een proef voor twee jaar.
De trein rijdt in beide richtingen: om 02.54 uur vertrekt de trein van Amsterdam Centraal naar Zwolle, terwijl de trein vanuit Zwolle richting Schiphol al om iets na 01.00 uur vertrekt. De nieuwe trein is een aanvulling op de huidige nachttrein die op zaterdagochtend een enkele reis maakt van Groningen naar Schiphol. Deze bestaande trein vertrekt om 01.42 uur vanuit Groningen en arriveert om 03.55 uur op Schiphol, met stops in onder meer Zwolle, Lelystad en Almere. De nieuwe dienstregeling biedt meer flexibiliteit door ook op zondagochtend te rijden en retourritten aan te bieden.
Tickets voor de nachttrein kosten afhankelijk van de afstand 5, 10 of 15 euro en zijn verkrijgbaar via de Arriva-app of aan boord van de trein.
Betere verbinding in het nachtnet
Almere speelde een sleutelrol in de totstandkoming van deze verbinding. Lokale politici benadrukten het belang van nachtelijke bereikbaarheid voor nachtwerkers, uitgaande jongeren en toeristen. Zonder de nachttrein zijn zij vaak aangewezen op dure alternatieven zoals taxi's of nachtbussen. Lelystad en Almere dragen financieel bij met elk 100.000 euro per jaar, een bijdrage die wordt verminderd naarmate er meer tickets worden verkocht. De beslissing om Arriva de trein te laten rijden kwam na een complex proces waarin de NS aanvankelijk ook interesse toonde maar zich later terugtrok.
NS: Verbaasd over subsidie
De NS geeft aan verbaasd te zijn over de gesubsidieerde nachttrein van Arriva. Volgens de NS werd aangenomen dat Arriva de trein zonder subsidie zou laten rijden, wat leidde tot het intrekken van het eigen aanbod. Nu blijkt dat er toch sprake is van subsidie, wil de NS in gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de gang van zaken. Almere en Arriva hadden aanvankelijk juridisch advies ingewonnen over het toekennen van een gemeentelijke bijdrage, wat uiteindelijk resulteerde in een subsidiemodel.
Hoewel de NS zelf ook gesubsidieerde nachttreinen exploiteert, zoals tussen Amsterdam en Alkmaar, is er kritiek op de constructie tussen Lelystad en Almere. Tegen deze subsidieregeling kan binnen enkele weken nog bezwaar worden ingediend. Almere benadrukt dat de bijdrage is afgestemd op nieuwe wetgeving en noodzakelijk was omdat Arriva de trein anders niet kon laten rijden.