ProRail: Meer aanrijdingen op overwegen in 2024 dan jaar ervoor
![Een klassieke Sprinter passeert een overweg bij Woerden. (Foto: Patrick Rasenberg)](/uploads/image/original/1605270911_5fae7d7fa2655.jpg)
In 2024 vonden meer aanrijdingen op overwegen plaats dan in 2023, en ook steeg ook het aantal dodelijke slachtoffers. Toch lijkt er geen sprake van een structurele toename, aangezien de vijfjaarlijkse gemiddelden nauwelijks veranderen. Spoorbeheerder ProRail betreurt deze cijfers.
Het gemiddelde over vijf jaar van dodelijke slachtoffers op overwegen is toegenomen van 6,2 naar 6,6, en het gemiddelde voor het aantal aanrijdingen is licht gedaald van van 30,2 naar 28,2.
Belangrijk aandachtspunt
De toename van incidenten in de afgelopen twee jaar blijft voor ProRail een belangrijk aandachtspunt. Dergelijke ongelukken moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Helaas ziet de spoorbeheerder steeds vaker dat overweggebruikers na het passeren van een eerste trein oversteken, zonder rekening te houden met een mogelijke tweede trein. Daarbij worden de rode knipperlichten en gesloten spoorbomen vaak genegeerd, wat levensgevaarlijk is.
Maatregelen
ProRail doet haar uiterste best om veilig gedrag bij overwegen te vergroten. In november 2024 is er een bewustwordingscampagne gelanceerd, waarvan nog onderzocht wordt wat het effect is op het publiek. Ook geeft ProRail voorlichting op middelbare scholen over de gevaren en risico's op en nabij het spoor met behulp van het PazzUp ()-programma.
Daarnaast worden er flitscamera's bij zo’n 40 overwegen in Nederland geplaatst om voertuigen te registreren die een overweg oversteken terwijl de rode lampen branden. Deze beelden worden beoordeeld door een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) van ProRail. Een boete voor auto’s, motoren en vrachtwagen bedraagt 310 euro. Voor brom- en snorfietsen is dat 210 euro. Voetgangers moeten 90 euro betalen als ze door een boa worden staande gehouden.