ÖBB presenteert eerste dubbeldeks 'KISS' RailJet
Stadler heeft voor het eerst KISS-dubbeldekkertreinen met een maximumsnelheid van 200 km/u geleverd. De Oostenrijkse ÖBB is de eerste klant die de nieuwe treinstellen heeft, die voorzien zijn van het 'aerodynamische' cabineontwerp voor haar Railjet-formule.
De levering betreft 14 treinen uit een raamovereenkomst die in 2022 werd afgesloten voor in totaal 186 eenheden voor diverse andere formules die het bedrijf hanteert. De eerste publiekelijk getoonde trein is de 01 uit de 4706 klasse.
Raamovereenkomst
De raamovereenkomst voor 186 KISS-dubbeldekkertreinen werd in maart 2022 gesloten en heeft een totale waarde van ongeveer 3 miljard euro. De eerste bestelling bestond uit 20 zesdelige en 21 vierdelige treinstellen voor regionaal verkeer onder de merknaam Cityjet. In mei 2023 volgde een uitbreiding met 21 extra vierdelige Cityjet-treinen ter waarde van 243 miljoen euro, met een geplande levering vóór 31 mei 2027. Daarnaast werden 14 zesdelige Railjet-treinen toegevoegd, met een waarde van 258 miljoen euro en een verwachte levering vóór 20 augustus 2027. Later dat jaar, in oktober 2023, kondigde ÖBB aan dat er ook drie vijfdelige elektrische treinstellen voor de City Airport Train (CAT) zouden komen, die in 2027 in dienst treden.
Indienststelling
De eerste treinen zullen in 2026 worden ingezet op de Weststrecke. Zodra de Semmering-basistunnel gereed is, zullen ze ook op de Südstrecke gaan rijden. De introductie van deze dubbeldekkertreinen is een reactie op de groeiende reizigersaantallen in Oostenrijk.
Kenmerken
De nieuwe Railjet KISS-treinen bieden plaats aan 480 passagiers, wat 19% meer is dan een standaard enkeldeks Siemens Railjet. Dankzij de snellere acceleratie en grotere deuren kunnen reizigers sneller in- en uitstappen. In plaats van een traditionele restauratiewagen zijn er twee cateringzones met automaten voor snacks en drankjes, omdat ÖBB de reistijden op deze trajecten te kort acht voor een volwaardig restaurant. De treinen zijn voorzien van moderne gemakken, zoals stopcontacten met USB-aansluitingen, wifi en een geavanceerd passagiersinformatiesysteem met realtime-informatie. Daarnaast beschikken ze over airconditioning en videobewaking voor extra comfort en veiligheid.
Ook aan de Europees verplichte toegankelijkheid is gedacht: er zijn zes drempelvrije toiletten, ruimte voor acht fietsen en twee speciale rolstoelplaatsen in het midden van de trein, uitgerust met in hoogte verstelbare tafels.