Nooddienstregeling 10 okt. bekend

De treintijden van de nooddienstregeling - die op zondag 10 oktober getest wordt - zijn sinds dit weekend te vinden in de reisplanner van de Nederlandse Spoorwegen en op 9292ov.nl. Op deze dag wordt de nooddienstregeling getest, die zal worden gebruikt als er extreme weersomstandigheden ontstaan.
Het is voor het eerst dat NS een nooddienstregeling wil testen. Behalve tijdens het winterweer van 2009 werd er ook een nooddienstregeling toegepast tijdens de storm van 18 januari 2007. Toen kwam uiteindelijk zelfs heel het treinverkeer tot stilstand. Daarnaast wordt er tijdens stakingen ook vaak volgens een nooddienstregeling gereden.

Dit betekent dat in vrijwel heel Nederland er zeer veel aanpassingen zijn aan de treindienst. Op veel trajecten rijden alléén Sprinters volgens het pendelprincipe. Reizigers moeten zondag 10 oktober daardoor rekening houden met een langere reistijd en extra overstappen.

Voorbeelden extra reistijd tijdens nooddienstregeling

  • Amsterdam - Den Helder: met de Sprinter i.p.v. Intercity en overstappen in Uitgeest. Extra reistijd: ruim 30 minuten;
  • Nijmegen - Utrecht: met de Sprinter i.p.v. de Intercity en overstappen in Arnhem. Extra reistijd: ongeveer 30 minuten.
  • Leiden - Vlissingen: overstappen in Den Haag, Rotterdam en Roosendaal. Extra reistijd: ongeveer 60 minuten.
  • Maastricht - Amsterdam: overstappen in Eindhoven, Den Bosch en Utrecht, wel allemaal met Intercity's. De extra reistijd is 20 minuten;

In veel gevallen kunnen reizigers wel op hetzelfde perron overstappen. Gedurende de test met de nooddienstregeling stoppen alle intercity's ook te Duivendrecht, Weesp, Woerden en Amsterdam Sloterdijk.

NS Hispeed dienstregelingen
De treinen van NS Hispeed (Fyra, Benelux, Thalys, ICE en InterCity Berlijn) rijden op zondag 10 oktober wel volgens de gewone dienstregeling. Reizigers die voor binnenlandse reizen de ICE en Fyra willen gebruiken, moeten echter wel een toeslag betalen.

Noodzakelijk volgens de NS
Volgens NS en ProRail is het nodig om de nooddienstregeling te testen. NS directeur Bert Meerstadt: "“De inzet van de speciale winterdienstregeling voor extreem weer betekent een totaal andere manier van werken voor duizenden medewerkers in de spoorsector. De inzet van treinen en mensen, de service aan de reizigers en de onderlinge samenwerking tussen NS en ProRail zijn allemaal anders dan op een gewone dag op het spoor".

'Onnodig' volgens Rover
Rover is het niet eens met NS. "De uitgeklede dienstverlening is in kritieke situaties acceptabel, maar niet als test. De praktijksituatie zou er toch heel anders uitzien dan een geplande oefening op een zondag. Deze test kan beter worden vervangen door een computersimulatie", aldus Rover. Terecht maakt Rover op dat een test niet vergelijkbaar zal zijn met een praktijksituatie. Nu heeft NS weken de tijd om de materieelomloop en personeelspanning om te gooien. Dat zal in een echte noodsituatie niet zo zijn. Daarnaast is het opmerkelijk dat het nooit eerder nodig was om een noodienstregeling te testen. Ook is het de vraag of de nooddienstregeling in heel Nederland getest moet worden, of dat een proef in één regio ook kan voldoen.

Bron: Treinreiziger