"NS investeerde miljoenen in reisinformatie"
NS en spoorbeheerder Prorail hebben sinds 2001 ruim 140 miljoen euro gestoken in het verbeteren van de reisinformatie. De invoering van het nieuwe systeem hiervoor duurde echter jaren langer dan gedacht en werkt inmiddels nog altijd niet naar behoren. Dat meldt RTL Nieuws, dat documenten van de Nederlandse Spoorwegen en Prorail onderzocht.
In het derde kwartaal van 2002 werd onder de naam Infoplus een programma opgetuigd, dat ervoor moet zorgen dat er meer informatie op de stations beschikbaar komt. Ruim tweeduizend digitale informatiesystemen moesten hiervoor worden opgehangen. Daarnaast bouwen NS en Prorail aan een nieuw computersysteem dat die schermen van informatie voorziet.
Zelfde informatie
Ook onder meer de stationsomroepers, internet, teletekst, de handcomputers van het personeel, de Verkeersinformatiedienst en de ANWB moesten op het systeem worden aangesloten. Hierdoor moest iedereen op hetzelfde moment over dezelfde informatie kunnen beschikken.
Vertraging
De bedoeling was dat dit alles voor 2005 zou worden opgeleverd. Het systeem opleveren voor 2006 lukte echter niet. Problemen met leveranciers zorgden voor flinke vertraging. Eind 2005 constateerden de twee bedrijven dat de verbetering van de actuele reisinformatie te lang op zich laat wachten en dat de klantoordelen achterblijven bij de verwachtingen.
Storingen
In 2010 is het systeem nog altijd niet in heel Nederland geïnstalleerd. Waar het systeem wel werkt, zijn er veel storingen die niet goed zouden worden afgehandeld. NS en Prorail verwachten voor de afronding van het programma dit en volgend jaar nog ruim 34 miljoen euro in het systeem te moeten steken. Daarmee heeft Infoplus 142 miljoen euro gekost.
Kritiek
Zowel de NS als Prorail kreeg de laatste weken veel kritiek te verduren nadat het treinverkeer door het winterweer ontregeld raakte. Onder meer de informatie aan reizigers liet te wensen over. Dat stelde ook minister Schutz, die na de brand bij de verkeersleiding Utrecht en problemen met winterweer constateerden dat de bedrijven teveel op de techniek, en te weinig op de reiziger gefocused waren.
Volledig
Op dit moment wordt een deel van de reisinformatie verzorgt door ProRail (omroep, Teletekst, bediening van de Centrale Trein Aanwijzigers), een ander deel van de reisinformatie wordt verzorgt door NS zelf. Dinsdag gaf NS-topman Bert Meerstadt aan graag alle taken van reisinformatie op zich te willen nemen. ProRail werd verrast door dit voorstel, en geeft aan meer te zien in samenwerking. Meerstadt wil nog eens tientallen miljoenen euro's gaan investeren in omroepberichten en reisinformatiediensten.
Bron: Treinreiziger