Komende jaren gevaarlijke goederenwagons door Utrecht

De komende jaren zal Utrecht steeds vaker extreem zware goederentreinen met gevaarlijke lading dwars door de stad heen krijgen. Andere gemeentes langs het spoor zijn zeer bezorgd. De treinen zullen vanaf de Amsterdamse haven naar de Betuwelijn rijden richting Duitsland.

Sinds juni vorig jaar reden de goederentreinen vanuit de Amsterdamse haven over het spoor langs Breukelen, door Maarssenbroek, Utrecht, Houten, Schalkwijk en Culemborg.

Ethanol
De goederenwagons zullen bij Meteren vanf het reguliere spoor de Betuweroute op gaan rijden. Het is nu vooral steenkool dat door Utrecht gaat. Duitsland sluit de eigen kolenmijnen en importeert steenkolen van overzee. Maar het blijft niet bij steenkool. In 2020 gaan volgens de prognoses 2250 tankwagons met zeer explosief, brandbaar of giftige inhoud via Utrecht naar de Betuweroute. Nu passeren er al tankwagens met ethanol.

De gevaarlijkheid van ethanol kwam in februari dit jaar naar voren, toen er bij een aantal wagons op het rangeerterrein van De Kijfhoek bij Barendrecht een ethanol-tank dreigde te ontploffen. Gelukkig is dit door efectief optreden van de brandweer niet gebeurd, anders was de ramp niet te overzien geweest.

De Houtense burgemeester Cor Lamers maakt zich zorgen voor het moment dat de eerste gevaarlijke treinen zullen rijden. 'Er zou geen noordtak van de Betuwelijn komen, maar de facto is die er wel. Houten ligt aan de hoofdas en hier komt het allemaal langs,' zegt Lamers in het Algemeen Dagblad. 'Bij de Betuwelijn zijn tal van veiligheidsvoorzieningen aangelegd en wij, langs de noordtak, hebben helemaal niets.'

Bron: Algemeen Dagblad