Nieuwe stoelen en sluitfluit voor ICM

NedTrain zal komende tijd diverse aanpassingen doorvoeren aan de ICM-treinstellen. Zo zal de sluitfluit worden geactiveerd, en worden de stoelen uit de 2e klas coupe's voorzien van andere bekleding. Ook op de lijst staat de activatie van de automatische omroep.

Sluitfluit
Tijdens de modernisering van de ICM-stellen is een elektronisch vertreksignaal (sluitfluit) aangebracht. In het weekend van 17/18 september zal de sluitfluit op vrijwel alle ICM treinstellen in dienst worden gesteld. De enkele stellen die na dit weekend over blijven worden binnen 5 dagen geactiveerd. Van zaterdag 17 september tot uiterlijk vrijdag 23 september kan het dus voorkomen dat ICM treinstellen met en zonder sluitfluit (gecombineerd) rondrijden, dit heeft geen betrekking op het sluiten van de deuren, deze zullen allemaal tegelijkertijd sluiten.

Aanpassing bekleding 2e klas
De 2e klas stoelbekleding van ICMm wordt vervangen door kunstleer. De 2e klas stoelbekleding van ICM blijkt moeilijk te reinigen, waardoor de zittingen erg vervuilen. Dit heeft tot veel klachten van NS-personeel en reizigers geleid. Om de uitstraling op acceptabel niveau te houden, worden de vuile zittingen elke drie maanden verwisseld en grondig gereinigd. Daarnaast zijn diverse alternatieven onderzocht. Inmiddels heeft de directie het voorstel goedgekeurd om de stoffen bekleding van ICM te vervangen door kunstleer (de 2e klas stoelbekleding van DDZ wordt ook voorzien van kunstleer). Er wordt nu een plan opgesteld om de nieuwe bekleding te bestellen en de huidige 2e klas stoelbekleding van ICM zo snel mogelijk te vervangen. De vervanging zal naar verwachting medio 2012 gereed zijn.

Automatische omroep
Ook zullen de treinstellen op termijn een geautomatiseerde stations-omroep krijgen. Deze zal gekoppeld zijn aan het OBIS-reisinformatie systeem die vanaf vorig jaar in de treinstellen werden ingebouwd. Een datum van de activatie is nog niet bekend. Mogelijk zou dit volgens een eerdere planning samen moeten vallen met de sluitfluit activatie, maar dit is nog niet zeker.

ICMm wordt ICM
Nu de laatse ICMm stellen de werkplaats uit rollen is hiermee bijna een eind gekomen aan het oude materieel met de bekende oranje zittingen. Ook komt hiermee een einde aan het gebruik van de ICMm afkorting, waarbij de 'm' voor moderisering stond. Vanaf heden zullen wij weer de ICM-aanduiding geven als we het over deze gemoderniseerde intercity-stellen hebben.

Laatste ICM's
De laatse gemoderniseerde stellen zijn de 4242, 4239 en de 4240. De 4242 zal maandag als het goed is worden afgeleverd aan NS Reizigers, en van de 4240 zal op 12 oktober als laatste worden afgeleverd. De afleverdatum van de 4239 is niet bekend, maar zal zeer snel plaats moeten vinden.

 

Bron: Somda