300 mln euro extra voor HSL
De HSL-lijn in ons land blijft voor problemen zorgen. Minister Schultz van Verkeer moet nog eens 300 miljoen euro extra uittrekken om de HSL uit de kosten te helpen. De minister is bereid dat te betalen, maar vraagt dan wel offers van de NS.
Ook gaan er op het HSL-spoor, dat eigenlijk uitsluitend voor hogesnelheidstreinen bedoeld is 'gewone' treinen rijden. De NS moet hun monopoliepositie op meer plaatsen opgeven zodat er meer concurrentie op het spoor kan komen.
Flop tussen Schiphol en Antwerpen
De HSL-lijn van Schiphol naar Antwerpen wordt inmiddels de grootste flop uit de Nederlandse treingeschiedenis genoemd. De staat heeft bij de aanbesteding ervan teveel geld gevraagd voor het om over het spoor te mogen rijden en er zijn nauwelijks passagiers, waardoor het bedrijf (HSA, High Speed Alliance) achter deze in de rode cijfers is beland en haast failliet is.
De oplossing volgens Schultz is dus dat het spoor straks niet alleen voor de HSA zal zijn, maar ook voor andere vervoerders.
Gat van 300 miljoen
Het gedoe met de HSL zadelt verkeersminister Schultz met een fikse tegenvaller op, namelijk meer dan 300 miljoen euro. Volgens bronnen kan Schultz de tegenvaller binnen 10 jaar oplossen op haar begroting.
Concessies
De oplossing van de HSL-problemen is onderdeel van een grotere deal met de NS. Zo moet Schultz ook een besluit gaan nemen over de spoorconcessie voor de periode van 2015 tot 2025 waarbij vele trajecten verdeeld zullen worden over andere vervoerders. De minister heeft inmiddels al wel besloten dat de Nederlandse Spoorwegen ook na 2015 de belangrijkste spoorvervoerder van ons land zal blijven. Wel wordt er nog meer concurrentie in de uithoeken van ons land verwacht.
Bron: RTL Nieuws