Zorgen NS over schrappen wissels
Het bedrijf vreest dat het spoorwegnet minder flexibel wordt bij calamiteiten, schrijft de Volkskrant maandag op basis van gesprekken met betrokkenen en documenten van NS die de krant in bezit heeft.
Op dit moment overleggen de NS en Prorail over het schrappen en het saneren van wissels. Op deze manier moet de betrouwbaarheid van de spoorinfrastructuur vergroot worden.Ook moeten treinen op deze manier minder vaak last krijgen van verstoringen.
Woordvoerder Eric Trinthamer ontkent in een reactie tegenover NU.nl dat de NS zich zorgen maakt. In een statement stelt de NS dat het de berichtgeving in De Volkskrant betreurt.
"De directie van NS onderschrijft het nut van het verbeteren van de doorstroom op emplacementen bij grote stations en is het daarover eens met Prorail. Betere doorstroom is winst voor de treinreiziger", staat er in het statement.
Hierop vervolgt Trinthamer: "Er verdwijnt geen wissel zonder dat de NS en ProRail het daar over eens zijn"
Vrees
In het artikel van de Volkskrant wordt gesteld dat de NS vreest dat de problemen groter worden als treinen bij een storing of andere calamiteiten niet meer over een ander spoor omgeleid kunnen worden.
Afgelopen weken werd dit duidelijk toen bleek dat er geen Fyra-treinen over de HSL-lijn tussen Amsterdam en Schiphol door een defecte spoorbrug. Door een ontbrekende wissel konden de Fyra en Thalys niet over een ander spoor.
Onuitvoerbaar
Ook zou Prorail bovendien enkele cruciale wissels willen verwijderen, waardoor de dienstregeling van 2013 onuitvoerbaar zou worden. Na een onderhandling met de NS is besloten een deel van dit plan te schrappen.
GroenLinks Tweede Kamer-lid Ineke van Gent gaf maandag aan de spanning tussen de NS en Prorail verontrustend te vinden en stelt kamervragen over deze kwestie aan minister van Schultz (Infrastructuur; VVD). Volgens Van Gent moet de minister toezien op het belang van de reiziger en dus ook op het aantal wissels welke in de infratructuur wordt gebruikt.
Bron: Nu.nl