Nieuwe sporen aangelegd rond Utrecht
ProRail heeft maandagochtend 1 oktober zes kilometer nieuw spoor rond Utrecht in gebruik genomen. Afgelopen weekend is door ruim 500 man dag en nacht gewerkt aan de aansluiting.
De nieuwe sporen zijn op drie plaatsten aangesloten op bestaand spoor: ten zuiden van Utrecht Centraal, bij Lunetten en Houten. In het weekend zijn oude sporen weggehaald, is ballast gestort en zijn bovenleidingen getest. Alles was op tijd klaar met als resultaat dat reizigers richting den Bosch en Nijmegen vanmorgen over nieuwe rails reden. De operatie is een grote stap in de aanleg van Randstadspoor, een snel en toegankelijk spoornetwerk rond Utrecht. In het weekend van 24 en 25 november werkt ProRail aan de aansluiting van nieuwe sporen richting Driebergen, er rijden dan minder treinen tussen Utrecht en Arnhem.
Ook is vanwege de bouw van de toekomstige Uithof-tramlijn de aansluiting tussen Lunetten en station Maliebaan, waarin het Spoorwegmuseum is gevestigd, verwijderd. Het spoorwegmuseum is per trein hiermee alleen nog maar bereikbaar via de andere route via Blauwkapel.
Randstadspoor
De aanleg van Randstadspoor is in de toekomst een grote verbetering voor de mobiliteit rond Utrecht. De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Lunetten - van vier naar acht sporen - moet in 2015 gereed zijn, als onderdeel van een masterplan om Utrecht per trein goed bereikbaar te houden. Reizigers en omwonenden ondervinden nu hinder van de werkzaamheden, maar hebben op termijn veel baat bij de spoorverdubbeling en de bouw van nieuwe stations.
Bron: ProRail