D66: Haal stations weg bij NS

De stations zouden niet langer de verantwoordelijkheid van de Nederlandse Spoorwegen moeten zijn. Dat vindt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven. Volgens haar kan de NS zich beter alleen op het vervoer van reizigers richten.

'We willen dat iedereen die op het spoor rijdt gelijke voorwaarden heeft. Dan is het toch gek dat één partij nog een stukje infrastructuur in handen heeft', zegt Van Veldhoven. Door de huidige constructie moet een spoorvervoerder als Arriva de NS betalen voor het gebruik van de stations. 'Zelfs als de NS daar niet eens rijdt. Dat geeft de NS toch een voordeel.'

ProRail
Van Veldhoven ziet daarom dat de NS de stations liever bij ProRail onderbrengt. 'Toen we in het verleden de splitsing maakten tussen de NS en ProRail zijn de stations bij de NS gebleven. Nu we nieuwe afspraken gaan maken voor de langetermijn, is dit hét moment om te zeggen dat we van deze verdeling afwillen.'

Volgens het kamerlid zijn er wel wat haken en ogen bij de overname van de stations door ProRail. 'De NS zou stations kunnen verkopen, kunnen leasen of toch kunnen blijven uitbaten. Het is belangrijk om ook anderen toe te laten op de markt. Dat zou ook kunnen met de exploitatie van de stations, die nu eveneens in handen is van de NS, denkt de D66-politica.

Aanstaande dinsdag overlegt de Tweede kamer over de toekomst van het spoor. Het D66-kamerlid zal dit dan ook met staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) bespreken. Ook de NS zal hierbij aanwezig zijn Een woordwoerder van het vervoersbedrijf zegt het volgende. 'De NS investeert voor de Nederlandse reiziger al jaren miljoenen in veilige, toegankelijke en herkenbare stations (...) Collegavervoerders hebben alle ruimte om op de stations waar zij rijden te doen en te laten wat zij willen. De NS heeft hen jaren geleden al uitgenodigd ook te investeren in stations. Tot op heden hebben zij daar helaas weinig gebruik van gemaakt.'
 

Bron: AD