NS hakt knopen door voor dienstregeling 2014

De NS heeft knopen doorgehakt over beslissingen voor de dienstregeling van 2014 welke op 8 december van dit jaar in moet gaan. De beslissingen zijn genomen met onder andere een advies van consumentenorganisaties.

De Sprinter Hoofddorp - Hoorn Kersenboogerd wordt niet ingekort tot Hoorn. In plaats daarvan gaat de Spits intercity Enkhuizen - Amsterdam niet meer stoppen te Kersenboogerd. Dat heeft NS besloten na advies van consumentenorganisaties.

Niet voor elk besluit kwam er een advies van de consumentenorganisaties. Zo krijgt Almere Buiten zijn intercity status niet terug en krijgt ook Hardewijk geen intercity status. Verder had Rover bepleit om de Sprinter Groningen - Zwolle te koppelen aan de Sprinter Zwolle - Amsterdam. Alhoewel NS de voordelen van het plan ziet, wordt het plan vanwege financiële aspecten niet doorgevoerd.

De dienstregeling van 2014 blijft op de meeste plekken gelijk als de huidige dienstregeling. Er zijn slechts een aantal kleine wijzigingen. De belangrijkste wijziging is dat de Sprinter Leeuwarden - Meppel ook buiten de spits gaat rijden.

Daarnaast heeft NS 16 treinpaden aangevraagd tussen België en Nederland. Of het gaat om een uurlijkse verbinding tussen Amsterdam en Brussel wordt niet duidelijk. De kans is groot dat het gaat om 8 verbindingen Amsterdam - Brussel en 8 aanvullende verbindingen tussen Roosendaal en Antwerpen. De paden zijn aangevraagd vanwege alle mogelijk scenario's voor de V250-trein waarover een definitief besluit wordt genomen in juni van dit jaar.

Bron: Treinreiziger