Vanaf zomer extra treinstellen op drukke lijn Utrecht-Leiden

Met extra dubbeldekstreinen, extra spoorbaanonderhoud en langere treinen willen de NS en ProRail het reizigersleed op het traject tussen Utrecht en Leiden verzachten.

De laatste weken werd het traject geplaagd door diverse verstoringen. Zo moest er een treinrit in de spits worden geschrapt met als gevolg dat er overvolle treinen ontstonden. Ook viel de stroom in Woerden uit waarbij reizigers niet konden in- en uitchecken en was er deze week sprake van hevige vertragingen nadat een net geplaatste overweg bij Bodegraven technische problemen gaf, tijdens de spits.

Enkelspoor

Tussen Woerden en Leiden is er sprake van een enkelspoor, waardoor er bij vertraging van een enkele trein ook andere treinen ernstig worden gehinderd. 'Bij zo'n storing heb je, anders dan bij het gros van de andere trajecten in Nederland, geen mogelijkheid om de treinen om te leiden. Dus dit levert veel meer hinder dan normaal op.' legt Mercedes Grootscholten van ProRail uit.
Het traject kent overigens niet méér storingen per jaar dan andere lijnen.

Spits

Sinds begin 2014 rijdt in de ochtendspits één dubbeldekker en in de avondspits twee keer. Die frequentie is inmiddels verder opgeschroefd, zegt Ingeborg de Boer van NS. Een kwart van de ritten rijdt nu met dubbeldeksmaterieel, voornamelijk VIRM-treinstellen. De overige tijden dat het rustiger is worden er Koplopers (ICM) ingezet.
 

Bron: AD