Lobby intercitystop Hoogeveen: 'Koppel de stoptrein aan de intercity in Zwolle'

Als Hoogeveen geen Intercitystation kan worden, laat dan de stoptreinen na Zwolle doorrijden als intercity naar de Randstad: Zo krijgt Hoogeveen toch weer een rechtstreekse verbinding met het westen. Die lobby gaat Hoogeveen met steun van de provincie Drenthe inzetten richting de NS en ProRail.

De oplossing die de gemeente Hoogeveen samen met de provincie Drenthe aandraagt is simpel te noemen. "De stoptrein blijft een stoptrein tot Zwolle en wordt daar aan de intercity richting de Randstad gekoppeld", legt wethouder Jan Steenbergen uit.

Op de terugweg naar Groningen, wordt het laatste deel van de intercity afgekoppeld, en kan dat treindeel als stoptrein naar Hoogeveen toe. Op deze manier zou Hoogeveen ook bereikbaar kunnen zijn via de intercity. Dit idee is één van de vele ideën hoe de gemeente Hoogeveen hun stad wil opnemen als Intercitystop. Alleen de NS en ProRail zeggen dat een intercitystop op geen enkele manier mogelijk is.

NS-regiodirecteur Ineke van Gent heeft Hoogeveen noemt het een creatief bedenksel, maar is het plan onuitvoerbaar: "Los van de kans op meer storingen en vertragingen bij koppelen moeten er in Zwolle ook voldoende sporen zijn waar dat kan. Logistiek is dat een probleem. Maar belangrijker: wij willen geen stoptreinen en IC's combineren want als de ene trein vertraging heeft, heeft dat weer gevolgen voor de andere trein." Ook zou deze oplossing minder flexibel zijn als er verstoringen optreden en de treinen en personeel opnieuw gecoordineerd moeten worden.

"Bovendien komen er op het traject Groningen-Zwolle nieuwe stoptreinen waarbij koppeling onmogelijk is. Als we de stoptreinen Groningen-Zwolle blijven rijden met het 'oude' IC-materieel om wel te kunnen koppelen dan betekent dat op dit traject geen nieuwe treinen komen die sneller kunnen optrekken en remmen, dus geen reisduurverkorting maar juist meer reistijd. Er moet dan in Zwolle gekoppeld worden. En juist over reisduurverkorting hebben we afspraken gemaakt met de noordelijke provincies", legt van Gent uit.

Jarenlange strijd

De gemeente Hoogeveen voert jarenlang een strijd voor een intercitystop op hun station, maar deze plannen worden door zowel de NS als ProRail van tafel geschoven omdat ze niet in de toekomstvisie van het spoortraject liggen.

Om tijdswinst te maken tussen Zwolle en Groningen wil ProRail bij Hoogevee de bocht in het spoor aanpassen zodat intercity's veel sneller het station voorbij kunnen rijden om de krappe dienstregeling tussen Groningen en Zwolle en de andere treinaansluitingen op die knooppunten te verbeteren. Een dergelijke aanpassing past niet in het plan voor een extra intercitystop.


Foto: Silver Spoon; Wikipedia (archief)

Bron: RTV Drenthe