Betuweroute weer optimaal beschikbaar

De Betuweroute is sinds vandaag weer optimaal beschikbaar voor het goederenvervoer van Rotterdam naar Duitsland. Vanwege omvangrijke werkzaamheden bij de grens tussen Nederland en Duitsland was er het afgelopen halfjaar slechts een spoor beschikbaar. Goederentreinen werden daarom omgeleid via de Brabant- en de Bentheimroute, maar kunnen nu weer volop van de Betuweroute gebruik maken.

Een van de belangrijkste werkzaamheden de afgelopen maanden was het aanpassen van de stroomvoorziening in Nederland bij de grensovergang Zevenaar. Net als de Betuweroute is het spoor tussen Zevenaar en de grensovergang nu voorzien van 25.000 Volt wisselstroom. Dit betekent dat internationale goederentreinen bij de grens geen twee, maar nog maar één keer van stroomvoorziening hoeven te wisselen, wat een belangtrijke verbetering is voor de doorstroming op het spoor.

Brabant- en Bentheimroute weer ontlast

Onder leiding van de stuurgroep Derde Spoor Duitsland is het afgelopen half jaar hard gewerkt om het spoorgoederenvervoer ongehinderd te kunnen laten plaatsvinden. Dat is belangrijk voor de economische groei in Nederland. Goederentreinen zijn daarom omgeleid via de Brabantroute die loopt van Kijfhoek via Breda, Tilburg, Eindhoven naar Venlo. Ook konden treinen gebruik maken van de Bentheimroute die door het oosten des lands naar de grensovergang bij Oldenzaal loopt. Op de Brabantroute ging het gemiddeld om ca 30 treinen extra per dag en op de Bentheimroute om ca 10 treinen extra per dag.

Omgevingshinder en gevaarlijke stoffen

De extra treinen op de Brabant- en Bentheimroute hebben tijdelijk voor meer hinder in de omgeving gezorgd. Omwonenden hadden op sommige plaatsen meer last van geluid en trillingen. Ook lagen overwegen vaker en soms langer dicht. Daarnaast ontstond er tijdens de omleidingsperiode onrust over de cijfers van de overschrijdingen van de risicoplafonds op de omleidingsroutes van de Betuweroute bij het vervoer van gevaarlijke stoffen. Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu heeft daarom in overleg met vervoerders en verladers maatregelen genomen om de overschrijdingen zoveel mogelijk terug te dringen.

Toekomst uitbreiding Betuweroute

De bouw van het derde spoor in Duitsland duurt nog zeker tot 2022. Ook volgend jaar zal er in Duitsland, maar ook in Nederland weer aan het spoor worden gewerkt. Treinen worden periodiek via de Brabant- en Bentheimroute weer omgeleid. Het gaat om een aantal weekenden waarin grensovergang Zevenaar helemaal niet beschikbaar is en zeven werkweken waarin er maar één spoor beschikbaar is.

Groei

Een goede infrastructuur voor goederenvervoer per spoor is belangrijk voor de economische ontwikkeling van Nederland. Het aantal treinen dat gebruik maakt van de Betuweroute is de afgelopen jaren gegroeid en zal naar verwachting verder toenemen. Bijvoorbeeld door de nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte. Om de verwachte toename in goede banen te leiden, is bij de grens in Zevenaar en in Duitsland meer capaciteit nodig. Daarom wordt er tussen Emmerich en Oberhausen over een lengte van ruim 70 km een derde spoor aangelegd.

Archieffoto: ProRail
Archieffoto: ProRail


 

Bron: ProRail