Succes voor spoorboekloze trein

De proef waarbij deze week de treinen tussen Amsterdam en Eindhoven zonder spoorboekje reden is een succes. Dit concluderen NS en ProRail.
Bij deze proef reden er in de spits elke tien minuten een trein van en naar Amsterdam en Eindhoven. Het doel van de proef was om te leren onder welke voorwaarden 'hoogfrequent' vervoer over het spoor mogelijk is.

De NS en ProRail hebben de proef nauwlettend gevolgd, en ook meer dan honderd medewerkers stonden paraat om reizigers te begeleiden.. Ook had ProRail bij diverse drukke overwegen extra personeel ingezet om de boel in de gaten te houden. Door deze proef konden namelijk de spoorbomen langer gesloten zijn dan anders, omdat treinen elkaar passeren.

Een 1500 tal reizigers heef hun reactie laten weten opver deze proef. Hierbij vind driekwart deel het een goed idee dat er elke tien minuten er een trein vertrekt, en 45 procent geeft aan hinder te hebben ondervonden omdat hun aansluiting op een bus of een andere trein was veranderd.

Tijdens deze proef in de spitstijden reden er  zes intercity's, zes sprinters en twee goederentreinen op dit traject. nederland zelf staat al bekend als het drukste spoor in Europa.

De resultaten van de proef worden komende weken geanalyseerd waarna er gekeken wordt of deze manier van spoorbloekloos rijden verder uitgerold kan worden.
NS en ProRail hopen over ruim een maand naar buiten te komen met de resultaten.

Bron: Novum