Opening uitbreiding stationshal Utrecht Centraal

In 2011 is een start gemaakt met de bouw van de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal. Vanaf 2016 moet deze hal plaats bieden aan 360.000 dagelijkse gebruikers en een centrale plaats innemen in de verbinding tussen de oost- en westkant van Utrecht. Op 3 februari 2013 werd het eerste nieuwe deel van de stationhal welke nieuw gebouwd was opgeleverd en geopend voor reizigers. In deze review nemen we een kijkje naar de veranderingen.

De oude situatie

Om te beginnen kijken we naar de oude situatie. Toien werd er nog gebruik gemaakt van de smalle traverse tussen de stationshal en het Jaarbeursplein. Dit kon grote capaciteiten mensen maar nauwelijks verwerken en tevens was het in de spits een enorme drukte. Deze onderstaande foto's zijn op 2 januari gemaakt, toen de winkels en de Blokhut in de traverse inmiddels al afgesloten en deels ontmanteld waren.


De oude traverse welke nog maar 'één dag' te gaan heeft. De passage is inmiddels van binnen voor een zeer groot deel ontmanteld. Al eerder is de uitgang van de traverse gesloopt en de traverse aangesloten op een nieuw gebouwde uitgang voorzien van een bredere trap een roltrap, en zelfs een nieuwe lift.


De passage is veranderd in een desolate sfeer. De snoepautomaten staan uit, de bagagekluizen zijn weggehaald, de winkels en 'de Blokhut' zijn gesloten en zijn afgezet met hekken.


Om de bezoekers duidelijk te maken dat de oude traverse zal gaan sluiten zijn deze hekken er neergezet.


Nog maar één laatste blok op de oude traverse welke tientallen jaren dienst heeft gedaan. De plek waar de 'Blokhut' zich bevond zien we aan de rechter kant, daar achter de hekken. Van de Blokhut is bijna niets meer te zien, en het achtergebleven leidingwerk van de Automatiek-zaak die er tot augustus vorig jaar zat zijn achter de hekken weer zichtbaar geworden, maar lang zal het niet meer duren voordat de oude passage definitief verleden tijd zal zijn.

De nieuwe stationshal

Hier zien we de nieuwe stationshal welke links naast de oude traverse is gebouwd. Dit is het eerste deel van de grote verbouwing in Utrecht Centraal welke inmiddels opgeleverd is en opengesteld is voor de reizigers. De doorloop ruimte is nu een flink stuk groter, en gezien dit uiteindelijk de gehele breedtte van de bestaande stationshal zal gaan meten is er geen sprake meer van een traverse.

We lopen vanaf de Burger King en de Starbucks bij de trap van perron 18/19b de nieuwe stationshal binnen, en rechts zien we enkele tijdelijke winkeltjes met de succesformules van de NS Retailgroep (voorheen Servex). Daarbij behoren de Smullers, Happiness en de Döner Company. Ook is de nieuwe bloemenwinkel van Vogelpoel hier te vinden. Links zien we een aantal definitieve winkels met Dr. Shoe waar schoenreparaties kunnen worden uitgevoerd, en nog enkele zaken met kleding en sieraden. Ook de nieuwe toiletten van Utrecht Centraal zullen hier in april 2013 worden geopend.


De toegang tot de nieuwe hal vanuit de oude stationshal, ter hoogte van spoor 18/19 bij de Burger King en Starbucks Coffee.


De nieuwe hal oogt een stuk ruimter en groter dan de vorige hal. De winkeltjes aan de linkerkant op de foto zullen later worden verhuisd, zodra het volgende deel wat op deze stationshal aansluit zal worden geopend. Maar eerst moet de oude traverse hiernaast nog worden afgebroken.


In de hal zien we aan de zijkant tegen de bouwplek waar de treaverse wordt afgebroken o.a de nieuwe en derde verhuisde bloemenzaak van Vogelpoel. Hier kunnen de reizigers bijvoorbeeld een bloemetje kopen voor hun geliefde waar ze naar toe reizen.


Ook de Döner Company is weer van de partij waar je heerlijke Turkse pizza's of broodjes kebap kan halen.


Voor de ijskoude trek is er hier de Happiness, met heerlijke Ola-ijsjes. Wat opvallend te noemen is, is dat op de achtergrond, boven de wanden een ijzeren frame uitsteekt. ...


..dat ijzeren frame is niks anders dan de plek waar straks de lift komt welke naar het nieuwe perron voor de nog te realiseren sporen 20/21 zal leiden.
Deze is nu nog verscholen in een groot magazijn waar de tijdelijke winkels van de NS Retailgroep hun bevoorrading kunnen opslaan, maar straks als de traverse weg is, en de stationshal in de breddtte groter zal worden, dan zal ook dit worden opengesteld. De winkels zullen dan een definitieve plaats krijgen.


Ook zijn er in de stationhal de 'in- en uitcheck-drempels' geplaatst voor je OV-Chipkaart. Mogelijk dat er later nog poortjes zullen komen bij de ingang, maar dat moet nog besloten worden door diverse partijen.


Aan de zijkant van de stationshal vinden we ook permanente winkels. Hier zit onder andere de Jambelle, een winkel met diverse soorten kleding.


Ook de Prailine en bonbons-zaak Leonidas en de schoenreparatiewinkel Dr. Shoe hebben hun stekje gevonden in de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal. Ook zien we links een paar zitstoelen welke we nog kennen uit het midden van de oude stationshal.


Aan de linker zijkant van het stationshal, achter de permanente winkeltjes is de definitieve plek van de stationskluizen geplaatst. in deze wanden bevinden zich ook enkele tijdelijke deuren. Deze leidden naar naar de bouwplaats beneden daar waar inmiddels hard gewerkt wordt om in 2014 de nieuwe perrons voor de sporen 20 en 21 te openen.


Aan het einde van de hal aan de linkerkant is een uitgang gecreeërd naar het nieuwe busstation aan de Westzijde. Deze is nog niet af, en leidt nu nog naar een weg achter het Beatrixtheater. Ook leidt deze trap naar een tijdelijke brug welke nog in aanbouw is, en vanaf maart de toegang zal vormen naar de nieuwe bushalteplek bij het station.


De roltrappen naar deze plek die iets meer richting de ingang van de Jaarbeurszijde geplaatst zijn kunnen bijna in gebruik worden genomen, alhoewel ze nog tot de volgende maand afgesloten zullen blijven..


Als we in de stationshal alsmaar rechtdoor lopen, dan komen we uit bij de uitgang. Deze komt uit op een tijdelijk aangelegd bordes aan welke ons naar de trappen en de lift naar het Jaarbeursplein brengt.

De afsluiting van de traverse

De oude traverse is er straks niet meer. Spoorbeheerder ProRail en aannemer Besix hebben al een deel van de oude stationshal afgezet zodat de reizigers nu gebruik moeten maken van de nieuwere ruimere stationshal. Vanaf de Bruna aan de zijkant van de stationshal beginnen de afzettingen, waarbij de Kiosk, de kleinere zaak van de Broodzaak en de Free Recordshop welke al eerdergesloten is, de deuren moeten sluiten. Zo wordt er ruimte vrijgemaakt voor de verbouwingen aan de rest van de nieuwe stations.

Volgens de planning zal halverwege volgend jaar het nieuwe deel worden geopend op de plek waar nu nog de oude traverse bevindt. Deze zal de komende maanden gesloopt worden, waarna er een nieuwe gedeelte zal gaan herrijzen Ook wordt er inmiddels aan de kant van de Hoog Catherijne gewerkt aan de nieuwe stationshal van Utrecht. Mogelijk zal dit deel eerder gaan openen dan de uibreiding van de stationshal aan de Jaarbeurszijde.


Op de plek waar de mini-verise van de Broodzaak stond, en waar een drietal kaartautomaten stonden staat nu een hekwerk. De oude traverse is vanaf nu definitief niet meer bereikbaar, en pas over een jaar zullen er in het vernieuwde deel weer reizigers gaan lopen. De winkels zullen worden gesloopt waardoor er een ruimere doorloop plaats moet gaan maken. Aan de zijkant komen de winkels dan uiteindelijk.


Ook de Kiosk is nu verhuisd naar de nieuwe locatie in de nieuwe stationshal. Spoor 14 en 15 zijn nog bereikbaar.


De eerste dag dat de nieuwe hal geopend was, was er een 'scheidsrechter' welke aan de reizigers die de oude traverse als route wouden nemen, een rode kaart uitdeelde. Dit hadden we wel eens eerder gezien bij de afsluiting van het andere deel van de stationshal aan de Jaarbeurskant. Opvallend genoeg waren er maar een klein handje-vol reizigers die de nieuwe kant op werden geleid.

Interessante weetjes

De nieuwe stationshal is een moderne constructie van beton, staal en glas en heeft een golvend dak.
In het eerste deel dat op 3 februari open gaat is...

  • ....975.000 kilo staal verwerkt,
  • ...bijna 6.000 m3 beton gestort.
  • ...maar liefst 21 miljoen kilo zand verplaatst.
  • ...het hoogste punt van het golvende dak 15 meter hoog.
  • ... de nieuwe hal is 25.000 m2 groot.

Fotogalerij