De laatste ode aan station Geerdijk

In de provincie Overijssel en in de gemeente Twenterand ligt het plaatsje Geerdijk, een klein dorpje met een stationnetje waarvan bekend is dat deze een minimaal aantal reizigers per dag verwerkt. Met minder dan 50 reizigers per dag viel uiteindelijk op 30 april 2016 het doek voor het station.

Het station lag tussen Almelo en Mariënberg in, één halte voor Mariënberg gezien vanaf de richting van Almelo. Elk uur werd het station aangedaan door een trein van Arriva in beide richtingen. Het station kent maar liefst twee perrons die aan dezelfde zijde zijn gelegen, deze zijn genummerd in 1a en 1b. Op het moment dat de trein naar Almelo stopte werd hierbij een tussenstop gemaakt op 1b, en zodra de trein naar Mariënberg werd aangedaan werd her perron op 1a gebruikt.

De reden van twee perrons op een enkelspoorlijn lijkt vreemd te noemen, maar een dergelijke opstelling bewijst zeker zijn nut. Bij een stop van de trein uit beide richtingen zal het eerste perron worden gebruikt die zich ná de spoorwegovergang bevindt. Op deze manier hoeft de overweg niet handmatig gesloten te worden door de conducteur zodra de trein moet vertrekken, en wordt deze alleen bij aankomt van de trein op het station gesloten voor de weggebruikers.

'Begrafenis' door de Smoezen....

Prins John 1 van carnavalsvereniging De Smoezen heeft op de zaterdagmiddag van 6 februari 2016 een gedenksteen geplaatst bij station Geerdijk. De plaatsing was een onderdeel van een ludieke stunt om te bewijzen dat het station van Geerdijk bestaansrecht had.

Op een door hen ingegraven spoorbiels staat de tekst 'Station Geerdijk verdwijnt uit het Smoezenrijk. Hier rust station Geerdijk. 1 oktober 1906 - 29 april 2016. Ten grave gedragen door Prins John I van CV De Smoezen.'


Foto's: De Smoezen

Sluiting

Omdat ProRail de sporen in Mariënberg aan wilt passen komt een extra wissel in Hardenberg. Tegelijkertijd krijgt het traject tussen Mariënberg en Almelo nieuwe sporen, bielzen, spoorgrind en overwegen. Ook gata ProRail daar de beveiliging van het spoor bijstellen, zodat treinen sneller kunnen rijden op dit traject. Zo zal de snelheid op het traject dan van 80 naar 120 kilometer per uur worden opgekrikt. Een aanzienlijke snelheidsverbetering waarbij de reistijd tussen Almelo en Mariënberg een stuk sneller zal worden.

Uiteindelijk moeten er dan straks elk half uur een trein op het traject Almelo - Hardenberg rijden. Daardoor rijden er ook meer treinen per uur tussen Mariënberg en Hardenberg. In de daluren gaan daar acht treinen rijden, en in de spits twaalf.

Om deze wijzigingen mogelijk te maken zal ProRail het station van Geerdijk zullen sluiten. De inwoners zullen voortaan moeten uitwijken naar de stations van Vroomshoop of Mariënberg, wat beiden op ongeveer een kilometer afstand is.

Laatste afscheid van station Geerdijk

De laatste laatste dag van het station gaat ook meteen direct in de boeken al de drukste dag uit de geschiedenis voor het station. Normaal stappen er gemiddeld 27 à 28 mensen per dag in de trein en 27 à 28 mensen per dag uit de trein. Treinreiziger.nl en OV-Magazine hebben een poging gedaan om de laatste dag op 29 april veel animo te trekken voor mensen die een laatste ode wouden uitbrengen aan het station, en dat is goed gelukt.

Even na 19:02; wat ook gelijk staat aan het jaartal van de opening van Geerdijk; is er een extra lange trein binnengekomen met een hoop spoorwegliefhebbers. Hoewel het aantal reizigers en bezoekers die avond te veel  was om te tellen, werd wel duidelijk dat het record ruimschoots overtroffen is. Naar verwachting waren er maar liefst 200 mensen die naar een speech van de burgemeester Cornelis Visser van Twenterand luisterden. Daarna is het gezelschap richting het dichtbijzijnde café gegaan voor een drankje en een muziekje van een DJ om het feest compleet te maken.

Foto: Treinvideo.nl (still-frame)
De aankomst van het dubbele treinstel met vele liefhebbers die afscheid komen nemen van station Geerdijk. Foto: TreinVideo.nl (still-frame uit livevideo)

Geerdijk door de jaren heen

Station Geerdijk heeft de afgelopen decennia een interressante geschiedenis doorgebracht. Het station Geerdijk werd geopend op 1 oktober 1906, en ligt aan de spoorlijn Mariënberg - Almelo, tussen de stations Vroomshoop en Mariënberg in. Het station heette tot aan 1952 Vroomshoop-Geerdijk, waarna het vanaf dat moment onder zijn eigen naam verder leefde. Opmerkelijk hierbij is dat pas sinds 1 september 2010 Geerdijk echt erkend als officiële woonplaats werd binnen de gemeente Twenterand. Bij het hernoemen van het station in de jaren '50 werd tevens de kans gegrepen om het station op te hogen voor het dieselmaterieel wat op deze lijn zou gaan rijden.

Zo reden er vroeger op het traject oude stoomtreinen, waarna er dieseltreinen gingen rijden. Het begon toen met diesel-electrische tractie met de DE-2 treinen van de NS die ook beter bekend stonden als de 'Blauwe Engel'. Uiteindelijk toen het nieuwe Connexxion (ontstaan uit een fusie van de VSN-bedrijven Midnet, Oostnet, ZWN en NZH) kwam er schot in de zaak wat betreft het materieel, en de DE-2 treinstellen werden afgevoerd. In 1999 huurde het vervoersbedrijf nieuwe treinen van de NS. Het werden de Wadlopers (DH-1) met de nummers 3101 en de 3102. Uiteindelijk heeft Syntus vanaf 2007 de spoorlijn overgenomen, waarna er met LINT-treinen werd gereden. Inmiddels heeft Arriva deze lijn enkele jaren geleden overgenomen, maar de behoefte om met LINT te rijden is er nog steeds.

Wel is er incidenteel een D-GTW van Arriva te zien als er een LINT-trein in onderhoud is. Deze wordt dan onttrokken uit de noordelijke lijnen van het land, of uit de Achterhoek.


Een LINT-trein te Geerdijk (Foto: Onbekend)

Een GTW te Geerdijk (Foto: Jake Langerak)

Foto: Ariën Claij
Een gereviseerde LINT te Geerdijk, kenmerkend met de blauwe uitstraling die bepalend is voor de Vechtdallijn. Foto: Ariën Claij

De laatste ode

Omdat Geerdijk inmiddels gesloten is heeft de schrijver van dit artikel het besluit genomen om dit station nog voor de sluiting een laatste ode te brengen aan het station. Omdat het behoorlijk 'in the middle of nowhere' te vinden was, en de schrijver hier weinig te zoeken heeft, en het station een cultstatus heeft onder de treinliefhebbers, heeft hij besloten om een laatste ode te brengen aan het 'station met de minste reizigers per dag'. Een mooie fotoreportage is het resultaat.