Nieuwe Intercity Dubbeldekker (DDZ)

De Nieuwe Intercity Dubbeldekker of NID is een dubbeldeksmaterieelserie van de Nederlandse Spoorwegen voor gebruik in Intercitydiensten.

Deze dubbeldekstreinen bestaan uit verbouwde stoptreinrijtuigen type DD-AR en motorrijtuigen mDDM, die vanaf 2011 in revisie zijn gegaan om als Intercitymaterieel nog jaren mee te kunnen. De indeling wordt veranderd, het interieur wordt vernieuwd en de zijruiten van de machinistencabines worden vervangen door een enkeldelige brede voorruit. De bovenste etage wordt ingericht voor de lezende en werkende reiziger en zal als stiltezone worden ingericht. De onderste etage, in een "lounge"-stijl, zal gericht zijn op de minder zakelijke reiziger en op samenreizende groepen.

De voormalige treinstammen, waarbij de rijtuigen regelmatig uitgewisseld werden, worden voortaan beschouwd als treinstellen waarvan de samenstelling onder normale omstandigheden niet zal worden verbroken, de zgn. bakwisselingen.

Indienststelling

De indienststelling was oorspronkelijk voorzien voor 11 december 2011, toen de NS-dienstregeling 2012 inging. Rond dat moment begon het eerste treinstel 7501 pas aan zijn proefritten. Op 13 februari 2012 werd het eerste treinstel aan de pers gepresenteerd. De NS maakte bekend de eerste NID-trein op 27 februari in dienst te willen stellen op de verbinding Den Haag Centraal - Schiphol - Amsterdam Centraal wat al snel verschoven werd naar 12 maart, doordat er nog enig nawerk en onderhoud aan de stellen nodig was.

Deze vernieuwde treinstellen stonden eerder bekend onder de werktitel Dubbeldekker Zone (DDZ), wat later bij de officiële presentatie van de NS veranderd is naar NID: Nieuwe Intercity Dubbeldekker.

Een groot verschil met de de DD-AR is ook dat deze trein nu alleen maar samen zal werken met de mDDM-motorrijtuigen. Hiermee zal een eind komen aan de gedeeltelijke inzet van de 1700-serie locomotieven.

Deze trein is in zowel vier- als zesdelige serie uitgebracht. Er zijn 30 vierdelige treinstellen en 20 zesdelige stellen worden uitgebracht. De vierdelige stellen hebben de nummerreeks: 75xx, en de zesdeligen hebben de reeks 76xx toegewezen gekregen.

Voor zijn renovatie zag deze trein er als stroptrein DD-AR nog als volgt uit.

Samenstelling

De samenstelling van de trein is als volgt:
Vierdelig (75xx): mBk-ABv-Bv1-ABvk
Zesdelig (76xx): mBk-ABv-Bv2-ABv-Bv1-ABvk

De selectie zesdelige treinstellen zijn pas later gevormd nadat alle vierdelige treinstellen waren afgerond. Tijdens de verlenging werden twintig treinstellen voorzien van een Bv2 en een ABv-bak. Dit gebeurdde in het najaar van 2013.

Fotogalerij

Statistieken

  • In dienst: 7501 t/m 7507, 7510 t/m 7511, 7513, 7515, 7519, 7521 t/m 7522, 7524, 7526 t/m 7530, 7533 t/m 7534, 7536, 7538, 7540 t/m 7544, 7548, 7608 t/m 7609, 7612, 7614, 7616 t/m 7618, 7620, 7623, 7625, 7631 t/m 7632, 7635, 7637, 7639, 7645 t/m 7647, 7649 t/m 7650
  • In aanbouw: Geen
  • In modernisering: Geen
  • Terzijde: Geen
  • Afgevoerd: Nog niet beschikbaar
  • Gesloopt:Geen

Laatste update: 2012-02-23 00:00:00