Dienstregeling 2016 gaat vanaf 13 december in

Vanaf 13 december gaat de nieuwe dienstregeling in. Net zoals elk jaar kunnen er kleine wijzigingen in vertrektijden en -sporen zijn of extra treinen die er worden toegevoegd aan de dienstregeling. Op enkele trajecten in het land wordt de treindienst wat meer aangepast. Ook krijgen sommige stations een nieuwe naam.

Traject Alkmaar - Haarlem

Op het traject Alkmaar – Haarlem vinden er veel veranderingen plaats. Alleen in de ochtendspits van Alkmaar naar Haarlem en in de avondspits van Haarlem naar Alkmaar blijven er 2 rechtstreekse Intercity’s per uur rijden. Deze Intercity’s stoppen straks alleen op station Beverwijk en niet meer op de tussengelegen stations Heiloo, Castricum en Uitgeest. Reist u vanuit deze laatste stations naar Haarlem of naar Alkmaar, dan reist u 2 keer per uur met een Sprinter. Vanuit Castricum en Heiloo naar Haarlem kunt u ook kiezen voor een Intercity met overstap in Amsterdam Sloterdijk. Houdt u rekening met een langere reistijd.

Station Utrecht Lunetten

Er rijden straks weer 4 treinen per uur van en naar station Utrecht Lunetten, in plaats van de huidige 2 treinen per uur. Doordat goederentreinen op andere tijden en sporen gaan rijden, kunnen alle Sprinters weer stoppen op station Utrecht Lunetten. Hierdoor kunt u straks ieder kwartier met de trein van en naar Utrecht Lunetten reizen.

Nieuwe stationsnamen

Een aantal stations krijgt vanaf 13 december een nieuwe naam. De nieuwe stationsnamen sluiten beter aan bij de omgeving waarin het station zich bevindt.

Station Eindhoven Beukenlaan zal de nieuwe naam station Eindhoven Strijp-S krijgen. Enschede Drienerlo zal station Enschede Kennispark gaan heten en station Schiphol zal wijzigen in Schiphol Airport. Hiermee wordt dit station voor internationale reizigers ook beter herkenbaarder.

Ook enkele Friese stationsdie door Arriva worden aangedaan zullen een Friese naam krijgen. Station Veenwouden wordt Feanwalden, en Zwaagwesteinde zal dan De Westereen gaan worden.

Thalys

In 2016 wordt de frequentie van de Thalys verhoogd met een trein per dag. Hierdoor rijdt er vrijwel de hele dag ieder uur een trein naar Brussel. Twee treinen rijden vanuit Brussel door naar Lille en negen treinen rijden door naar Parijs.

Daarnaast wordt het aantal verbindingen tussen Nederland en Duitsland vergroot. Vanaf 2016 gaat er een extra late ICE-trein rijden van Duitsland naar Nederland. Ook kunnen reguliere reizigers met een ticket van en naar Duitsland met de CityNightLine reizen.

Latere treinen in het weekend

Vanaf december 2015 rijdt er in de nacht van vrijdag op zaterdag een extra late trein van en naar de provincies Groningen en Drenthe. Op deze manier zijn Groningen en Drenthe nog beter verbonden met de Randstad.

Rotterdam-Amsterdam (HSL)

Het aantal treinen op de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Amsterdam wordt in de loop van 2016 verhoogd. Uiteindelijk zal er medio 2016 op dit traject elk kwartier een Intercity Direct gaan rijden.

Veranderingen in de materieelinzet

Omdat naar alle verwachtingen het Materieel '64 materieel er definitief uit lijkt te gaan, zullen er de nodige verschuivingen plaatsvinden om de gaten in de dienstregeling op te vullen.

Arriva

Arriva had eerder aangekondigd om op zondag een uursdienst naar Leer op te starten. Helaas zal dit vanwege de vernielde Friesenbrucke tussen Weener en Leer niet meer doorgaan. De trein zal vanaf heden en ook met ingang van de nieuwe dienstregeling weer zoals vroeger gaan keren op Bad Nieuweschans.

Treinserie Traject Huidig materieel Materieel per 13 dec. '15
1900 Den Haag - Venlo DDZ ICM
4400/9600 Nijmegen - Deurne DD-ARMat '64SGM DD-AR / DDZ
14800 Amsterdam - Hoorn SLT / DDZ SGM
5200 Tilburg Universiteit - Eindhoven Mat'64 DDZ
5500 Utrecht - Baarn SGM / SLT DDZ
5600 Utrecht - Zwolle DD-AR DDZ
6800 Maastricht Randwijck - Roermond Mat'64 SGM
6900 Heerlen - Sittard Mat'64 SGM
7000 Apeldoorn - Enschede SGM DDZ
7500 Arnhem - Ede-Wageningen Mat'64 SGM
7600 Zutphen - Nijmegen SGM DD-AR


Foto: Treinenweb

Bron: Nederlandse Spoorwegen