NS overweegt opnieuw invoering spitsheffing
De NS overweegt opnieuw over de invoering van spitsheffing. Met deze maatregel wil het spoorwegbedrijf de treinkaartjes tijdens de spits duurder te maken. Tegenover de Telegraaf kon de NS bevestigen dat deze plannen er zijn waarbij er ook naar andere mogelijke maatregelen wordt gekeken,
"We gaan niets op voorhand uitsluiten, wat ons betreft ligt alles op tafel", zegt een woordvoerder over de plannen die de druk op het spoor moeten verminderen.
Spitsheffing
Met een spitsheffing zou het spoorbedrijf reizigers aansporen om indien noodzakelijk butien de spits te reizen. Met name tussen 8.00 uur en 9.00 uur zou de prijs voor een treinkaartje omhoog moeten, omdat de drukte tijdens de spits op dat moment op het hoogtepunt is.
Het plan voor de spitsheffing is overigens niet nieuw. In 2010 werd de introductie van een spitsheffing ook al geopperd, waarna het idee al snel werd afgeschoten. De NS was toen voornemens om de reiziger te belonen in plaats van extra te laten betalen. Aan de hand van de MyOV-app die in 2016 werd gelanceerd konden reizigers op NS-trajecten eindelijk worden beloond.
Een denktank binnen de NS heeft nu opnieuw aanbevolen om een spitsheffing in te voeren om de drukte in de treinen tijdens de spits aan te pakken.
Omstreden
De plannen van de NS worden in de politiek bij diverse kamerleden als 'omstreden' genoemd.
CDA-Kamerlid Maurits von Martelsreageert in De Telegraaf dat een spitsheffing een "dubbele bestraffing voor de reiziger" is. Rob Jetten van D66 zegt dat het plan haaks staat op de ambitie om meer mensen in de trein te krijgen. Ook PVV-Kamerlid Roy van Aalst geeft aan dat hij het idee afkeurt, omdat de reizigers "niet voor hun plezier" in de spits reizen.
De NS laat weten dat reizigers ook mee mogen denken om het reizen buiten de spits aantrekkelijker te maken. "Wij weten het als NS ook niet allemaal." In het najaar wil de NS een definitief besluit nemen.
Archieffoto: Ad Meskens