Denemarken maakt kennis met Siemens Mireo batterij-trein
Denemarken heeft afgelopen week voor het eerst kennis kunnen maken met de nieuwe batterij-aangedreven Siemens Mireo trein die op termijn op de Deense spoorlijn te vinden zal zijn. De trein zal in gebruik worden genomen door de Midtjyske Jernbaner.
De bestelling voor zeven Mireo Plus B treinstellen dateert van mei 2022. Het ging toen om de eerste bestelling van dit type trein buiten Duitsland welke bedoeld is als proefproject om alle dieseltreinstellen in het land te vervangen. De Mireo's zullen straks te vinden zijn in West-Jutland op de trajecten Holstebro – Skjern en Vemb – Lemvig – Thyboron. De trein is gebaseerd op het 'Smart'-concept van Siemens, waarbij de trein volgens gestandaardiseerde wijze door Siemens geleverd wordt. Zo is de vervoerder zelf verantwoordelijk voor een mooi uiterlijk van de trein, en valt er weinig te kiezen in het technisch en functioneel ontwerp van de trein, op de aandrijving na die kan variëren van batterijen, waterstof of elektrisch.
Specificaties
Deze Mireo-trein biedt plaats aan 120 zittende passagiers en kan in totaal 282 mensen vervoeren, inclusief staande reizigers. Met een topsnelheid van 140 km/h zorgt hij voor vlotte verbindingen, terwijl de geavanceerde lithium-titanium batterijen een autonomie van 80 tot 120 kilometer bieden. De trein accelereert soepel met een maximum van 1,1 m/s², wat zorgt voor een comfortabele rit. Het opladen gebeurt via drie krachtige 25 kV AC-laadstations in Lemvig, Holstebro en Skjern, aangevuld met twee laadpunten van 1.000 volt in Lemvig en Vemb. Daarnaast is de trein uitgerust met pantografen voor gebruik van bovenleiding en maakt hij gebruik van energieterugwinning tijdens het remmen, wat bijdraagt aan efficiënt energiegebruik.