Negen weken lang hinder voor reizigers op station Groningen

Het station van Groningen zal in het voorjaar maar liefst 64 dagen volledig of voor een deel afgesloten worden vanwege de vernieuwing. Aanvankelijk zouden er 51 dagen gepland zijn, maar ProRail heeft donderdag bekendgemaakt dat dit twee weken langer zal duren. Van 10 mei tot 13 juli, in totaal 64 dagen, zullen reizigers hinder ondervinden.

Tijdens deze buitendienststelling rijden er geen treinen van NS en Arriva van en naar station Groningen. Reizigers zullen hun reisplannen moeten aanpassen. In het eerste weekend is er helemaal geen treinverkeer mogelijk, daarna kunnen de treinen van Arriva nog vier weken blijven rijden. Halverwege juni wordt ook de westkant van het station afgesloten. NS en Arriva zetten vervangend vervoer in vanaf station Groningen Europapark en informeren reizigers via informatieborden en reisplanners. Voor liefhebbers van wandelen is het centrum van Groningen vanuit Groningen Europapark in ongeveer een kwartier bereikbaar.

Tekort aan personeel

De verlenging van de buitendienststelling met 13 dagen komt door verschillende factoren, waaronder een tekort aan personeel, met name monteurs. Daarnaast wordt er gewerkt aan de Esperantotunnel, waar verzakkingen zijn ontstaan door werkzaamheden aan een fietstunnel voor de Ringweg. Een tijdelijke spoedreparatie wordt nu definitief hersteld. Door deze extra werkzaamheden is meer tijd nodig om alles veilig en goed af te ronden.

Gedurende deze negen weken werkt aannemer Strukton aan de doorkoppeling van regionale lijnen, zodat Arriva-treinen na de werkzaamheden direct door station Groningen kunnen rijden. Daarnaast worden perrons afgebouwd, sporen vernieuwd en wissels verplaatst. Het spoorkruisende deel van de busonderdoorgang wordt op zijn plek gereden, wat bussen in de toekomst een snellere route naar het Zuidplein geeft. Ook wordt de blauwe loopbrug aan de oostelijke zijde verwijderd. 

De werkzaamheden vinden dag en nacht plaats, en omwonenden worden binnenkort uitgenodigd voor een bijeenkomst over de impact en eventuele overlast.

Vernieuwing

Als het station uiteindelijk verbouwd is dan zal het monumentale stationsgebouw de entree worden naar een ondergrondse passage naar de sporen. Ook komt er een uitgang naar de Zuidzijde. 

Ook zullen alle sporen op station Groningen aangepast worden in doorgaande sporen zodat reizigers geen lange afstanden hoeven te lopen over het kopstation zoals dat nu nog zo is. De sporen naar Veendam en Bad Nieuweschans zullen tevens worden verlegd zodat er achter het stationsgebouw een mooi open plein ontstaat voor mogelijke horeca. Ook zal er een speciaal busplatform komen die aansluit op de passage, en verrijst er een grote fietsenstalling.