Strukton denkt aan dubbellaags opstelterrein in Utrecht

Als het aan spoorbouwer Strukton ligt is een speciale parkeergarage met meerdere lagen de oplossing om treinen te stallen. De komende jaren stroomt er bij de NS veel nieuw materieel in waarvoor de NS en ProRail ijverig een locatie zoeken voor extra opstelruimte. Een innovatief dubbellaags opstelterrein zou volgens de spoorbouwer toekomst kunnen worden.

De speciale parkeergarage zou volgens Strukton prima in de Cartesiusdriehoek nabij Utrecht Centraal passen. De bouw kan mooi aansluiten bij de studie voor de aanstaande woningbouw rond het CAB-gebouw. In juli spraken gemeente, het rijk, ProRail en NS af te onderzoeken tot in hoeverre het bouwen boven het spoor mogelijk is.

Dubbellaags opstelterrein

Het concept moet zowel overdag als 's nachts zorgen voor extra capaciteit voor het stallen en schoonmaken van treinstellen. Ook moet het ruimte bieden voor extra woningen en geluidsoverlast van gereedstaande treinen tegengaan. "Een win-win-winsituatie", zegt Erland Tegelberg van Strukton over het innovatieve concept.

De locatie bij de Cartesiusweg biedt ook praktische voordelen doordat er een spoordijk aanwezig is voor de treinen in de richting van Woerden. "De treinen rijden daar al op hoogte, dus is er vrij eenvoudig een aftakking te maken naar een extra verdieping boven de opstelsporen. Maar het zou ook kunnen dat een deel juist ondergronds gaat, laat Tegelberg weten.

Momenteel is het idee nog in ontwikkeling bij de Strukton, die zich met diverse projecten op en rond het spoor bezig houdt. De NS en ProRail en gemeente Utrecht zijn er nog niet in betrokken, maar volgens Tegelberg zal dit op korte termijn gebeuren. Beide partijen hebben al wel laten weten graag in gesprek te willen gaan.

Opstelruimte

De NS beschikt over circa 3.000 wagons, die bij elkaar zo’n 75 kilometer trein vormen. Al deze treinen staat voornamelijk 's nachts op diverse rangeerterreinen verdeeld over het hele land, waar al capaciteitsgebrek vormt.

Op dit moment worden volgens NS-woordvoerder Geert Koolen veel treinstellen die in de Randstad rijden aan het einde van de dag buiten de Randstad geparkeerd om daar de volgende dag weer opgehaald te worden. Een groter opstelterrein in de buurt van Utrecht Centraal, het hart van het land, zou veel efficiënter en flexibeler zijn.

Ook elders in het land wordt er momenteel gewerkt aan extra opstelruimte omdat er de komende jaren bij de NS extra treinen in zullen zullen stromen, waaronder nieuwe SNG Sprinters en ICNG intercity's. Momenteel wordt er bij Groningen een groot opstelterrein gebouwd die 'De Vork' wordt genoemd. Ook zijn er plannen om in Roosendaal en Eindhoven extra opstelruimte te creëren waarbij er wel bekend is dat er bij Eindhoven vijf extra sporen zullen komen, vijf sporen worden opgeknapt en vier omgebouwd.

Vorig jaar werd er in Amersfoort nog een nieuw opstelterein geopend die voornamelijk bedoeld is voor de SNG-treinstellen. Deze zal in de toekomst ook plaats kunnen bieden aan nieuwe ICNG-treinstellen.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb