Nostalgische stoomtreinen in de Efteling worden elektrisch
De nostalgische stoomtreinen in attractiepark de Efteling worden elektrisch. Dit meldt het attractiepark maandag. De treinen rijden sinds de komst van de eerste stoomlocomotief Aagje, 55 jaar geleden, op steenkool. Het gebruik van deze fossiele brandstof gaat in tegen de ambitie van het park om in 2030 klimaatneutraal te zijn, en zelfs klimaatpositief in 2032.
Het uiterlijk van de treinen blijft behouden, alleen de aandrijving wordt aangepast. Om de nostalgische ervaring van een ritje in de stoomtrein zoveel mogelijk te benaderen zullen showeffecten worden toegevoegd. De eerste aangepaste trein zal vanaf de winter in dienst worden gesteld
Ombouw
De aanpassing om van stoom naar elektrisch te gaan wordt door het attractiepark in samenwerking met leverancier en smalspoor-specialist Alan Keef Ltd uit Herefordshire volbracht. "We kijken er enorm naar uit om onze jarenlange ervaring en passie in te zetten voor dit prachtige project bij de Efteling", vertelt Patrick Keef, Managing Director in dit familiebedrijf. "Het is echt een bijzondere opdracht, waarbij we onze ruime ervaring in het elektrificeren van treinen goed kunnen inzetten. Uiteraard doen we dit met oog voor het unieke karakter van de stoomtreinen. We zorgen ervoor dat alle onderdelen blijven behouden ten behoeve van de historische waarde."
De Efteling is voor Alan Keef geen onbekende. In 1991 bouwde deze Britse leverancier de vierde en laatste locomotief voor de Efteling Stoomtrein Maatschappij, genaamd Trijntje. Het familiebedrijf is een vooraanstaande expert op het gebied van smalspoor en vierde onlangs haar 50-jarig bestaan.
Efteling Stoomtrein Maatschappij
De Efteling Stoomtrein Maatschappij is in 1969 opgericht. Onder deze maatschappij vallen alle stoomlocomotieven, stations, perrons en trajecten in de Efteling. In de jaren '60 wil de Efteling graag een treintje in het park, om bezoekers van de ingang naar het zwembad en terug te vervoeren. De stoomlocomotief Aagje, van de Arnhemse steenfabriek IJsseloord, met 60 cm spoorbreedte is precies geschikt. De locomotief wordt zorgvuldig verfraaid met extra koperwerk en de wagons worden door de Efteling zelf gebouwd, naar de ontwerpen van Anton Pieck. Hij ontwierp ook de twee stations op het toenmalige traject van 1800 meter.
Vanaf 1984 is het spoor doorgetrokken tot een cirkel door het pretpark heen. Het complete stoomtreintraject telt sindsdien drieënhalve kilometer. Vier locomotieven zijn of waren verantwoordelijk voor het vervoer van reizigers door het park. Dit zijn Aagje (1911), Moortje (1907), Neefje (1914) en Trijntje (1991). Neefje ging in 2001 met pensioen en staat sindsdien als foto-object op de Sint Nicolaasplaets tegenover Station Marerijk.
Huidige inzet
De treinen Aagje en Moortje staan met defecten aan de kant, en enkel Trijntje rijdt momenteel nog, bevestigt een woordvoerder van de Efteling tegenover Treinenweb.nl. De twee defecte treinen zullen niet meer worden gerepareerd om weer te kunnen stomen. Als eerste zal Aagje in de winter worden omgebouwd, waarna Moortje zal volgen. "Tijdens de gefaseerde aanpassing willen we voldoende mogelijkheid hebben om tussentijds veranderingen door te voeren, indien nodig. We hebben deze aanpassing ver voor 2030 gepland, zodat we zeker weten dat we er in dat jaar klaar voor zijn", vervolgt de woordvoerder.