Duits verkeersverbond verbreekt nog voor de start contract met Keolis

Het Duitse verkeersverbond Rhein Ruhr (VRR) heeft het contract voor de lijnen S1 en S4 met Keolis opgezegd. Keolis zou per december voor de periode van drie jaar de Duitse lijnen mogen verzorgen, maar de VRR heeft het contract opgezegd omdat de opdrachtgever denkt dat Keolis onvoldoende machinisten zal hebben om de treindienst uit te voeren.

De VRR heeft besloten dat de huidige vervoerder, DB Regio, de lijnen voorlopig mag blijven uitvoeren. Keolis is het niet eens met het besluit van de opdrachtgever. “Wij beschouwen de beëindiging van het contract als ongegrond en niet-ontvankelijk”, reageert Keolis Deutschland directeur Magali Euverte in een persverklaring.

DB stond garant

Keolis erkent dat de werving naar machinisten nog liep. Het spoorbedrijf zou inmiddels al meer dan 80 machinisten getraind hebben. In totaal zijn er 121 nodig. De missende 40 machinisten zouden in maart 2020 aan de slag gaan, tot die tijd zou DB Regio NRW de missende machinisten leveren. DB Regio had daar volgens Keolis een intentieverklaring voor gegeven, maar trok deze pas recent terug, enkele dagen later ontving Keolis van VRR de opzegging van het contract. Waarom DB zich heeft terug getrokken weet Keolis niet.

Keolis wil samenwerking voortzetten

"Tot dusverre hebben we altijd nauw en transparant samengewerkt met onze partner", zegt de Keolis directeur. De topman dringt erop aan dat de gesprekken nu hervat worden, zodat Keolis toch de implementatie kan voort zetten. Keolis heeft al veel energie gestoken in het nieuwe contract.
15 lijnen

Keolis heeft in Duitsland al diverse treindiensten in handen. Het bedrijf is in totaal in 16 landen actief - ook in Nederland - en telt meer dan 63.000 medewerkers. Keolis Duitsland heeft momenteel 15 lijnen in haar portefeuille, die goed zijn voor 16,3 miljoen treinkilometers per jaar. Keolis is voor 70 procent in handen van de Franse Spoorwegen.

Foto: Roel Hemkes
Een trein van de Eurobahn op de RB61 (Hengelo - Bielefeld) bij Bad Bentheim
Foto: Roel Hemkes

Bron: Treinreiziger